HTML

Sofoblog

A reklám vergődése - magvas gondolatok az átalakuló marketingkommunikációról.

Iratkozz fel RSS-re:

Kövess Tumblrön:

Nincs megjeleníthető elem

Kövess Twitteren:

Kövess Twitteren:

    Kattints ide a követéshez!

    Kövess Facebookon:

    Utolsó kommentek

    Címkék

    2007 (1) adósságrendező hitel (1) adschool (1) adwords (2) ad contrarian (1) android (1) apple (1) ashton kutcher (1) atl (1) badár (1) bavaria (1) bbdo (1) bee cool (1) bicikli (1) bioptron (1) blog (5) bluetooth (3) bob hoffmann (1) boci boci tarka (1) bogusky (1) bp (1) budapest bank (2) bullshit (1) cadbury (1) cannes (1) célzás (1) cenzúra (1) chrispin porter (1) citylight (3) clear channel interact (1) clp (1) cnn (1) coca cola (1) coca cola light (1) dairy milk (1) david holmes (1) demokrácia (1) dízel (1) duffy (1) dugnám blog (1) ebay (1) electricity (1) emese (1) facebook (1) fairtrade (1) fesztivál (2) flashmob (1) fogyasztó (10) fogyasztói társadalom (1) g1 (1) galaxy (2) gerillamarketing (4) ginger (1) google (5) gyakornok (1) heineken (2) hello you (1) hibrid (1) hitel expressz (1) honda (1) iga (1) image váltás (1) imázs (1) im a mac (1) im a pc (1) influenzakommandó (1) inside adwords (1) insight (1) internet (4) iphone (2) kampány (1) karácsony (1) karaoke (1) kommunikáció (7) könyvtár (1) konzol (1) környezetvédelem (1) közösségi kommunikáció (2) közösségi közlemény (1) közösségi média (14) kreatív (1) laboratory ideas (1) let it shine (1) mac (1) made (1) márka (1) marketing (16) marketingkommunikáció (14) marketing interakció tervezés (1) matchbox (1) matrica (1) média (18) metál (1) mézes vilmos (1) microsoft (1) mobil (10) mobilmarketing (6) mobil marketing (3) mr t (1) mszp (1) mtv (1) nátha (1) népszavazás (1) netvibes (1) nhs (1) nivea (1) nordstrom (1) no thanx (1) ogilvy (1) online (15) online videó (4) on demand (1) óriásplakát (2) pc (2) philips (1) pioneer (1) pirate tv (1) platform (1) podcast (2) pos (1) pr (9) press release (1) prius (1) qr kód (1) recesszió (1) red bull (1) reform (1) reklám (38) reklámkonferencia (1) rosszfiú (1) sajtóközlemény (2) scam (1) smokefree (1) smr (1) snickers (1) social media (7) social media manager (2) social media release (1) social network (5) sofokleves (1) sör (1) southwest airline (1) szabadság (1) szakmai brekkek (1) szépség (1) sziget (2) szilvee (1) szőke (1) tcr (1) terminator (1) tömegkommunikáció (10) tömegmédia (1) törzsek (1) toyota (1) trysumer (1) tryvertising (1) tumblr (1) tv (2) twitter (9) t mobile (1) ügyfél (1) ügynökség (1) uk (2) upc (1) vállalat (2) válság (1) veeple (1) videó (5) video (1) videojáték (1) videomegosztó (1) vilmos (1) vírus (1) vlog (1) vlogging (1) vod (1) vodafone (1) vodcast (2) vodcasting (1) wave (1) web 2.0 (2) we buy any car (1) wom (1)

    Tartalmi vs. preferencia alapú célzás

    2009.03.12. 14:54 Sofokles

    Tegnap jelentette be a Google, hogy kicsit továbbcsiszolta a hirdetési rendszerét, és hozzáfogott egy új algorimtus teszteléséhez. Ennek lényege dióhéjban, hogy nem az adott weboldal szövege alapján céloz a rendszer mint eddig, hanem a felhasználó preferenciái alapján, amik a korábban meglátogatott weboldalak alapján próbál meghatározni a Google, illetve saját magunk is szerkeszthetjük a felhasználói fiókunkban ezeket az adatokat. Nem akarok a működésbe jobban belemenni, én inkább azon merengek most el, hogy mi is a relevancia, és eddig hogyan értelmeztük.

    Az AdWords ugye az alapján próbál meg jelenleg releváns hirdetéseket egy adott látogató elé pakolni, hogy az éppen nézett weboldal szövegét elemezve az éppen adott tartalom kontextusába illő hirdetéseket jelenítet meg. Tehát ez egy tartalomhoz rendelt célzás.

    Amit viszont most próbálgat a Google, az egy felhasználó preferenciáin és szokásain alapuló célzás, ami független a kontextustól. Úgy érzem, mintha kezdene kettészakadni a relevancia definíciója. De vajon melyik a jobb út? A tartalmi vagy a preferencia alapú célzás?

    A tartalmi célzás mellett az szól, hogy ha egy adott látogató éppen egy adott weboldalt böngész, akkor nagy eséllyel olyan tartalmat fogyaszt, ami érdekli. Ennek megfelelően érdekelheti az adott oldal témájába vágó hirdetés is. Ez a legfőbb érv a tartalmi célzás mellett.

    Viszont ez a felhasználó, ha elhagyja az oldalt, és egy teljesen más tartalmú lapra téved, attól még megmarad az érdeklődése a korábbi téma iránt. Ezt a tartalmi célzás nem tudja követni, a felhasználói azonosításon alapulú preferencia alapú célzás viszont igen. Magyarul engem az éppen böngészett tartalomtól függetlenül mindig olyan hirdetések fognak megtalálni, amik az érdeklődési körömbe tartoznak. Azonban ennek is megvan a maga hátránya. Amikor mondjuk éppen repülőjegyet akarok vásárolni, akkor nem biztos, hogy fölkelti az érdeklődésemet mondjuk a kedvenc zenekarom új albumáról szóló hirdetés, amit a preferencia alapú hirdetési rendszer abból szűrt le, hogy én gyakran látogatom az adott együttes honlapját.

    Látható, hogy mindkét rendszernek megvan az előnye, a maga hátrányával együtt. A kérdés az, hogy melyik modellt tekintjük relevánsnak vagy relevánsabbnak. Egyértelműen nem lehet dönteni egyik között sem. Valószínűleg a következő évek nagy kérdése az lesz, hogy a célzott hirdetési algoritmusok megtalálják az egyensúlyt vagy a legelfogadhatóbb kompromisszumot a tartalmi és a preferencia alapú célzás között.

    2 komment

    Címkék: google adwords célzás

    A bejegyzés trackback címe:

    https://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr66998022

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    znv 2009.03.13. 14:18:41

    Legjobb, ha mindkettő működik és a hirdető választhat, melyiket használja :)

    A preferencia csak akkor működhet jól, ha az adott felhasználóról elég infó van, nem? Pl. ha rólam annyi adat van, hogy 1x meglátogattam 10 vízvezetékszerelő oldalát, meg 1x Y együttesét, attól még a vízvezetékszerelők nem érdekelnek ÁLTALÁBAN, csak az adott probléma megoldásáig, míg Y együttes igen. Vagy képes lesz a rendszer ezt súlyozni?

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.03.13. 21:39:49

    @znv:

    Naja, egyrészt minél többet böngészel, annál több adat gyűlik rólad, és annál pontosabb lesz a preferencia alapú célzás, de valószínűleg ennek és a tartalmi célzásnak a megfelelően súlyozott kombinációja lesz a tuti a jövőben. Ezen kell munkálkodni.
    süti beállítások módosítása