HTML

Sofoblog

A reklám vergődése - magvas gondolatok az átalakuló marketingkommunikációról.

Iratkozz fel RSS-re:

Kövess Twitteren:

Kövess Twitteren:

    Kattints ide a követéshez!

    Kövess Facebookon:

    Utolsó kommentek

    Címkék

    2007 (1) adósságrendező hitel (1) adschool (1) adwords (2) ad contrarian (1) android (1) apple (1) ashton kutcher (1) atl (1) badár (1) bavaria (1) bbdo (1) bee cool (1) bicikli (1) bioptron (1) blog (5) bluetooth (3) bob hoffmann (1) boci boci tarka (1) bogusky (1) bp (1) budapest bank (2) bullshit (1) cadbury (1) cannes (1) célzás (1) cenzúra (1) chrispin porter (1) citylight (3) clear channel interact (1) clp (1) cnn (1) coca cola (1) coca cola light (1) dairy milk (1) david holmes (1) demokrácia (1) dízel (1) duffy (1) dugnám blog (1) ebay (1) electricity (1) emese (1) facebook (1) fairtrade (1) fesztivál (2) flashmob (1) fogyasztó (10) fogyasztói társadalom (1) g1 (1) galaxy (2) gerillamarketing (4) ginger (1) google (5) gyakornok (1) heineken (2) hello you (1) hibrid (1) hitel expressz (1) honda (1) iga (1) image váltás (1) imázs (1) im a mac (1) im a pc (1) influenzakommandó (1) inside adwords (1) insight (1) internet (4) iphone (2) kampány (1) karácsony (1) karaoke (1) kommunikáció (7) könyvtár (1) konzol (1) környezetvédelem (1) közösségi kommunikáció (2) közösségi közlemény (1) közösségi média (14) kreatív (1) laboratory ideas (1) let it shine (1) mac (1) made (1) márka (1) marketing (16) marketingkommunikáció (14) marketing interakció tervezés (1) matchbox (1) matrica (1) média (18) metál (1) mézes vilmos (1) microsoft (1) mobil (10) mobilmarketing (6) mobil marketing (3) mr t (1) mszp (1) mtv (1) nátha (1) népszavazás (1) netvibes (1) nhs (1) nivea (1) nordstrom (1) no thanx (1) ogilvy (1) online (15) online videó (4) on demand (1) óriásplakát (2) pc (2) philips (1) pioneer (1) pirate tv (1) platform (1) podcast (2) pos (1) pr (9) press release (1) prius (1) qr kód (1) recesszió (1) red bull (1) reform (1) reklám (38) reklámkonferencia (1) rosszfiú (1) sajtóközlemény (2) scam (1) smokefree (1) smr (1) snickers (1) social media (7) social media manager (2) social media release (1) social network (5) sofokleves (1) sör (1) southwest airline (1) szabadság (1) szakmai brekkek (1) szépség (1) sziget (2) szilvee (1) szőke (1) tcr (1) terminator (1) tömegkommunikáció (10) tömegmédia (1) törzsek (1) toyota (1) trysumer (1) tryvertising (1) tumblr (1) tv (2) twitter (9) t mobile (1) ügyfél (1) ügynökség (1) uk (2) upc (1) vállalat (2) válság (1) veeple (1) videó (5) video (1) videojáték (1) videomegosztó (1) vilmos (1) vírus (1) vlog (1) vlogging (1) vod (1) vodafone (1) vodcast (2) vodcasting (1) wave (1) web 2.0 (2) we buy any car (1) wom (1)

    Az internet nem médium

    2009.03.19. 07:28 Sofokles

    Ugye gyakran halljuk azt mindenhonnan, hogy van ez az új médium, amit internetnek hívnak. Már többször elmerengtem rajta magamban, gondoltam, most szánok rá egy posztot, hogy kifejtsem: az internet nem médium. Valószínűleg rutinból hívjuk annak. Mert megszoktuk, ha van valami új izé, amin tömegkommunikálni lehet, akkor azt médiumnak kell nevezni. (Ugyanez a helyzet a mobillal is egyébként.)

    Mi is a médium? A Wikipedia szerint (ami fedi a különböző kommunikációelméleti gondolkodók által megalkotott definíciókat):

    In communication, media (singular Medium) are the storage and transmission tools used to store and deliver information or data. It is often referred to as synonymous with mass media or news media, but may refer to a single medium used to communicate any data for any purpose.

    Tehát "olyan eszközt jelent, ami információt vagy adatot tárol és továbbít. Gyakran a tömeg- és hírmédia szinonimájaként használják...". Na, és itt van a kutya elásva. A tágabban értelmezett definíció szerint az internet egésze valóban, mint médium fogható fel: temérdek adatot raktároz és képes azt eljuttatni akárhová. Azonban a hivatkozások általában a nyomtatott sajtóval, rádióval vagy a televízióval azonos kontextusban alkalmazzák az internetre a médium definíciót, ami így már nem igaz. Míg az előbbieknek pontosan meghatározható jellemzőik vannak, és ezek alapján teljesen tisztán kategorizálhatók, addig az internetre mint médiumra senki sem tudna egyértelmű definíciót meghatározni. Hiszen az interneten tudok híroldalakat olvasni, ami felfogható egyfajta újságnak, de tudok online rádiót hallgatni, vagy streamelt videóközvetítést nézni. Ez estben mindhárom korábbi médium funkcióját belesűrítettem az internetbe. És akkor még nem beszéltünk a blogról, a mikroblogról, a közösségi oldalakról, a podcastokról és vcastokról, amin mind-mind információáramlás folyik a legkülönfélébb formákban.

    Az internetet tehát nem lehet egyszerűen beleilleszteni a könyv, sajtó, rádió, mozi, televízíó médiatörténeti sorba, hiszen az összes eddigi médium tulajdonságait magában hordozza, egyesíti, és egy magasabb szintre emeli. Az internet nem egy új médium. Az internet egy hatalmas, rengeteg szálból (médiumból) álló kommunikációs csatornanyaláb.

    5 komment

    Címkék: média internet

    A bejegyzés trackback címe:

    http://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr591010695

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

    edkocsoki 2009.03.19. 09:58:24

    na, végre valaki leírta, - pedig milyen egyszerű - köszi!
    Bíztató, hogy nem csak engem bosszant.

    lvnte (törölt) · http://lvnte.blogspot.com 2009.03.20. 15:32:21

    valamelyik -tán hírszerkesztés - tárgyból kiadott szakirodalomban tűnt fel nekem is a héten, hogy úgy hivatkoznak az internet-mint hírforrásra, mintha az valami homogén egész lenne.

    Ha még a szakirodalom sincs tisztában vele, hogy mi a net, addig én az emberektől nem is várom. Max magamban bosszankodok. ^^

    Pikszi · http://afeketezongora.blogspot.com/ 2009.03.22. 20:22:13

    Valamér attól tartok, hogy ez a kategorizálás nem ennyire egyszerű.
    a) Biztos, hogy a netolvasás fedi a nyomtatott médium fogyasztásának a gyakorlatát? Ugyanaz történik a 2 esetben? (Ugyanez a kérdés vonatkozhat a vizuális információfogyasztásra is.) Erről folynak mindenféle viták.
    b) A wiki talán túl általános; köznyelvi jelentése alapján pl. nem feltétlenül megalapozatlan a vélemény, miszerint az eltérő technológia az, ami megkülönbözteti az egyes médiumokat, és nem a fogyasztás módja.

    Mindenesetre a kérdés elgondolkodtató valóban.

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.03.23. 16:36:03

    @Pikszi:

    A netolvasas nem ugyanaz, mint a nyomtatott sajtotermekek fogyasztasa. Ez egy uj dolog, mas szerkesztesi elvek is szuksegesek hozza.

    Az eltero technologia meg mindig nem eleg megkulonboztetes a mediumok kozott, mert itt az internetes adattovabbitas a technologia, legyen az online hirszajt, streamelt video vagy blog. Mondjuk biztos lehet tovabb boncolgatni meg protokollokat definialni meg ilyesmik, de ez aztan vegkepp nem az en asztalom.