2009 buzzwordje a Twitter, április 16. pedig médiatörténeti nap: azzal, hogy Ashton Kutcher twitteroldala előbb érte el az 1 millió követőt, mint a CNN Breaking News hírcsatornája, a Twitter felnőttkorba lépett. (Britney felkészül.) Míg 2008-ban a szolgáltatás intenzív felfutásnak lehettünk szemtanúi, az idei év kétségkívül a beérés időszaka lesz, és a betagozódás a mainstream médiumok közé.
Mikor 2006-ban beindult a Twitter, sokan csak geekhomokozónak tekintették, ahová unatkozó kockák írogatják, hogy milyen volt a pizza, meg hogy elfogyott a kóla. Aztán a szolgáltatás szépen kinőtte magát, egyre többen kezdték használni: egyszerű emberektől jöttek hírek katasztrófákról, belpolitikai konfliktusokról, hírességek osztották meg mindennapjaikat, és még az USA elnökévé is lehetett válni a segítségével.
Most pedig Ashton Kutcher és a CNN versengése nem csak önmagában az óriási szám miatt médiatörténei jelentőségű. Itt mutatkozik meg igazán a Twitter jelentősége: ha egy sztár magánemberként, a tömegmédiát kikerülve, a rajongóit közvetlenül elérve képes nagyobb figyelmet vonzani, mint a világ egyik legnagyobb mainstream hírgyára, ami mögött emberek ezrei állnak világszerte, akkor azt hiszem, hogy valami nagyon csúnyán felborult, és ez a valami az egyensúly. Tekinthető ez az új, privát vagy személyes médium, és a régi, központosított, mainstream hírgyártás csatájának is, amiben az előbbi nyert. Egyetlen sztár életére többen kíváncsiak, mint a világ összes hírére.
Joggal vetődik föl a kérdés, hogy akkor ezentúl mi szükség lesz a mainstream médiára, ha mondjuk Twitteren keresztül mindenki közvetlenül a forrástól megkaphatja a napi híradagját. Elméletileg semmi. Gyakorlatilag mégis kell nekünk a jó öreg tömegmédia: egyrészt a szokás nagy úr, másrészt azért Ashton Kutcher életére se lenne kíváncsi a kutya se, ha a mainstream média nem csinált volna belőle sztárt. A Twitternek szüksége van a tömegmédiára, mivel részben abból táplálkozik: újraelosztja az információkat, kulturális és információs remixek születésének a színtere. A jó öreg mainstream média alapvetően pedig elvan a Twiter nélkül, azonban számtalan esetben hasznot húzhat belőle, amennyiben előny a gyors és korlátok nélküli információáramlás, és a tömegmédia sztárjai is előszeretettel használják közvetlen szócsőként.
2009-ben tehát a Twitter a fentiek alapján a helyére kerül a médiumok tömegében. Ismertté és elismertté válik mind mainstream és underground körökben, és ennek az egésznek egy nagy lökést fog adni a robbanás előtt álló, vagy már robbanóban lévő mobilinternet. Egyre gyakoribb jelenséggé válik majd, hogy a magánemberek ismerőseik, kedvenc sztárjaik, márkáik, vagy tömegmédiumok Twitter oldalait követik, és ők maguk is belefognak a twitelésbe.
Két kérdésem van a végére:
- Ebben az feedolvasós, iwiwezős meg facebookolós, twitteren-követős világban mikor lesz időnk hús vér emberekkel találkozni?
- Mi lesz itthon a Twitter sorsa?
Utolsó kommentek