HTML

Sofoblog

A reklám vergődése - magvas gondolatok az átalakuló marketingkommunikációról.

Iratkozz fel RSS-re:

Kövess Tumblrön:

Nincs megjeleníthető elem

Kövess Twitteren:

Kövess Twitteren:

    Kattints ide a követéshez!

    Kövess Facebookon:

    Utolsó kommentek

    Címkék

    2007 (1) adósságrendező hitel (1) adschool (1) adwords (2) ad contrarian (1) android (1) apple (1) ashton kutcher (1) atl (1) badár (1) bavaria (1) bbdo (1) bee cool (1) bicikli (1) bioptron (1) blog (5) bluetooth (3) bob hoffmann (1) boci boci tarka (1) bogusky (1) bp (1) budapest bank (2) bullshit (1) cadbury (1) cannes (1) célzás (1) cenzúra (1) chrispin porter (1) citylight (3) clear channel interact (1) clp (1) cnn (1) coca cola (1) coca cola light (1) dairy milk (1) david holmes (1) demokrácia (1) dízel (1) duffy (1) dugnám blog (1) ebay (1) electricity (1) emese (1) facebook (1) fairtrade (1) fesztivál (2) flashmob (1) fogyasztó (10) fogyasztói társadalom (1) g1 (1) galaxy (2) gerillamarketing (4) ginger (1) google (5) gyakornok (1) heineken (2) hello you (1) hibrid (1) hitel expressz (1) honda (1) iga (1) image váltás (1) imázs (1) im a mac (1) im a pc (1) influenzakommandó (1) inside adwords (1) insight (1) internet (4) iphone (2) kampány (1) karácsony (1) karaoke (1) kommunikáció (7) könyvtár (1) konzol (1) környezetvédelem (1) közösségi kommunikáció (2) közösségi közlemény (1) közösségi média (14) kreatív (1) laboratory ideas (1) let it shine (1) mac (1) made (1) márka (1) marketing (16) marketingkommunikáció (14) marketing interakció tervezés (1) matchbox (1) matrica (1) média (18) metál (1) mézes vilmos (1) microsoft (1) mobil (10) mobilmarketing (6) mobil marketing (3) mr t (1) mszp (1) mtv (1) nátha (1) népszavazás (1) netvibes (1) nhs (1) nivea (1) nordstrom (1) no thanx (1) ogilvy (1) online (15) online videó (4) on demand (1) óriásplakát (2) pc (2) philips (1) pioneer (1) pirate tv (1) platform (1) podcast (2) pos (1) pr (9) press release (1) prius (1) qr kód (1) recesszió (1) red bull (1) reform (1) reklám (38) reklámkonferencia (1) rosszfiú (1) sajtóközlemény (2) scam (1) smokefree (1) smr (1) snickers (1) social media (7) social media manager (2) social media release (1) social network (5) sofokleves (1) sör (1) southwest airline (1) szabadság (1) szakmai brekkek (1) szépség (1) sziget (2) szilvee (1) szőke (1) tcr (1) terminator (1) tömegkommunikáció (10) tömegmédia (1) törzsek (1) toyota (1) trysumer (1) tryvertising (1) tumblr (1) tv (2) twitter (9) t mobile (1) ügyfél (1) ügynökség (1) uk (2) upc (1) vállalat (2) válság (1) veeple (1) videó (5) video (1) videojáték (1) videomegosztó (1) vilmos (1) vírus (1) vlog (1) vlogging (1) vod (1) vodafone (1) vodcast (2) vodcasting (1) wave (1) web 2.0 (2) we buy any car (1) wom (1)

    Marketing interakció tervezés

    2009.07.13. 18:29 Sofokles

    A marketingkommunikációval az a baj, hogy nem követte a világ fejlődését. A reklámok készítése még mindig a régi, berögzült gyártási folyamatok szerint zajlik az elavult szervezeti struktúrákon keresztül. Azaz: ügyfél eldönti, hogy következő hónapban milyen kampány lesz; reklámügynökség kreatívot gyárt; médiaügynökség szorgalmasan vásárolja a felületet. A kampány elindul, egy darabig ki vagyunk plakátolva az utcán meg megyünk a tévében, aztán vége. Marketingkommunikáltunk.

    Ezzel ugye egyrészt az a baj, hogy baromi unalmas és mindenki zsigerből gyűlöli, pont ezért senki nem foglalkozik vele és az esetek nagy százalékában nem sok eredményt hoz egy adott kampány. Mi lehet az alternatíva? - hangzik el a kérdés, és válaszként érkeznek a megszokott buzzwordok: push marketing helyett pull marketing, social media, párbeszéd, web 2.0, interaktivitás, ilyenek. Eddig hiányzott egy olyan koncepció, ami átfogóan, folyamatszinten, a gyökereitől írná újra a marketingkommunikáció szokásos folyamatát, beleintegrálva az összes divatos új eszközt, kifejezést, satöbbit. Mányai Csaba Instead of Advertising (Reklám helyett) című könyve a marketing interakció tervezésről szól, azaz arról, hogy szerinte hogyan kellene kinéznie a modern vállalat-fogyasztó kommunikációnak.

    A szerző abból indult ki, hogy a rengeteg új kommunikációs eszköznek az alkalmazásához szemléletváltásra van szükség. Nem elég csupán beleépíteni őket a szokásos marketingmixbe, hanem az alapjaitól kell újratervezni a kommunikációs folyamatot. Először is három fontos dolgot kell feltérképeznünk:

    1. Fogyasztók (kik ők? miért kéne hogy érdekelje őket a termékünk? hogyan illünk bele az életükbe?)
    2. Márka és termék (Miért speciális? Mit tud tenni a fogyasztókért?)
    3. Környezet (Kik a versenytársak? Milyen a kulturális, gazdasági, szociológiai környezet? Milyenek a médiaviszonyok?)

    Ezeknek az ismeretében nekiláthatunk újradefiniálni a vállalatunkat, a termékeinket és márkáinkat. Ki kell találnunk, hogy hogyan tudunk valós értéket nyújtani a fogyasztóknak, amit igazán értékelnek.

    Ezután következik a marketing interakció tervezés folyamata. Föl kell térképeznünk azokat az érintkezési pontokat, amelyeken érdemi kommunikációt tudunk folytatni a fogyasztókkal. Ez a jelenlegi gyakorlattól eltérően nem azt jelenti, hogyha mi ATL ügynökség vagyunk, akkor tévé, rádió és sajtó a megfejtés, ha online, akkor microsite, banner esetleg valami web 2.0-ás huncutság. Az összes rendelkezésre álló eszközből azokat kell kiválogatni, amiken keresztül elérhetjük a fogyasztókat, legyen az hagyományos ATL, online, BTL vagy rendezvény, gerilla, vagy akármi más. Ezek után kell meghatároznunk a kommunikációt csatornaspecifikusan. Nem egyetlen kreatívot mutálgatunk, hanem megtervezzük az interakciót, hogy az adott csatornán a fogyasztóval hogyan fogunk kapcsolatba lépni, és hogy az egyes eszközökön oda-vissza áramló kommunikáció hogyan fog összeállni egy nagy egésszé, ami majd a vállalatunk, márkánk új percepcióját, jelentését adja a fogyasztó fejében.

    Ez egy igen komplex, sok tervezést és koordinációt igénylő folyamat, de ha helyesen határoztuk meg magunkat, a fogyasztóinkat és a környezetet, kiválasztottuk a megfeleő interakciós pontokat, akkor valószínűleg sikerül az adott márkát átmentenünk a 21. századba, ahol a régi módszerek egyre inkább nem működnek.

    2 komment

    Címkék: marketing reklám marketingkommunikáció marketing interakció tervezés

    A bejegyzés trackback címe:

    https://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr941244231

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    bys · http://unhub.com/bysman 2009.07.14. 09:42:07

    Azért ezek a gondolatok nem újak a nap alatt, a mellett persze, hogy teljesen logikusak. A fenti 3 pont meg simán ráhúzható az eddigi gyakorlatra is, nem értem az miért lenne az "új marketing" specifikuma? Seth Godin-nak vannak ez irányú írásai, ő azzal példálozik, hogy egy vállalatnak, aki a modern kommunikációs trendeknek megfelelően jár el, az egész struktúráját kell a kommunikációjának megfelelően radikalizálnia. Persze kíváncsi vagyok a Mányai Csaba féle könyvre, meg is fogom venni. Remélem az elmondottakon túl is van benne kraft.

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.07.14. 12:18:31

    @bys:

    Igen, a 3 pont valóban nem új, azt eddig is sokan elmondták, viszont nekem az az érzésem, hogy gyakorlatban nem agy működnek a dolgok. Ami igazán "új", az maga az interakció tervezés, az a szemlélet, ahogy a különféle csatornákat kezeljük, legyen az régi vagy új, online vagy offline. És persze mindez a mágikus _párbeszéden_ alapszik.
    süti beállítások módosítása