HTML

Sofoblog

A reklám vergődése - magvas gondolatok az átalakuló marketingkommunikációról.

Iratkozz fel RSS-re:

Kövess Tumblrön:

  • Hibás feed URL.

Kövess Twitteren:

Kövess Twitteren:

    Kattints ide a követéshez!

    Kövess Facebookon:

    Utolsó kommentek

    Címkék

    2007 (1) adósságrendező hitel (1) adschool (1) adwords (2) ad contrarian (1) android (1) apple (1) ashton kutcher (1) atl (1) badár (1) bavaria (1) bbdo (1) bee cool (1) bicikli (1) bioptron (1) blog (5) bluetooth (3) bob hoffmann (1) boci boci tarka (1) bogusky (1) bp (1) budapest bank (2) bullshit (1) cadbury (1) cannes (1) célzás (1) cenzúra (1) chrispin porter (1) citylight (3) clear channel interact (1) clp (1) cnn (1) coca cola (1) coca cola light (1) dairy milk (1) david holmes (1) demokrácia (1) dízel (1) duffy (1) dugnám blog (1) ebay (1) electricity (1) emese (1) facebook (1) fairtrade (1) fesztivál (2) flashmob (1) fogyasztó (10) fogyasztói társadalom (1) g1 (1) galaxy (2) gerillamarketing (4) ginger (1) google (5) gyakornok (1) heineken (2) hello you (1) hibrid (1) hitel expressz (1) honda (1) iga (1) image váltás (1) imázs (1) im a mac (1) im a pc (1) influenzakommandó (1) inside adwords (1) insight (1) internet (4) iphone (2) kampány (1) karácsony (1) karaoke (1) kommunikáció (7) könyvtár (1) konzol (1) környezetvédelem (1) közösségi kommunikáció (2) közösségi közlemény (1) közösségi média (14) kreatív (1) laboratory ideas (1) let it shine (1) mac (1) made (1) márka (1) marketing (16) marketingkommunikáció (14) marketing interakció tervezés (1) matchbox (1) matrica (1) média (18) metál (1) mézes vilmos (1) microsoft (1) mobil (10) mobilmarketing (6) mobil marketing (3) mr t (1) mszp (1) mtv (1) nátha (1) népszavazás (1) netvibes (1) nhs (1) nivea (1) nordstrom (1) no thanx (1) ogilvy (1) online (15) online videó (4) on demand (1) óriásplakát (2) pc (2) philips (1) pioneer (1) pirate tv (1) platform (1) podcast (2) pos (1) pr (9) press release (1) prius (1) qr kód (1) recesszió (1) red bull (1) reform (1) reklám (38) reklámkonferencia (1) rosszfiú (1) sajtóközlemény (2) scam (1) smokefree (1) smr (1) snickers (1) social media (7) social media manager (2) social media release (1) social network (5) sofokleves (1) sör (1) southwest airline (1) szabadság (1) szakmai brekkek (1) szépség (1) sziget (2) szilvee (1) szőke (1) tcr (1) terminator (1) tömegkommunikáció (10) tömegmédia (1) törzsek (1) toyota (1) trysumer (1) tryvertising (1) tumblr (1) tv (2) twitter (9) t mobile (1) ügyfél (1) ügynökség (1) uk (2) upc (1) vállalat (2) válság (1) veeple (1) videó (5) video (1) videojáték (1) videomegosztó (1) vilmos (1) vírus (1) vlog (1) vlogging (1) vod (1) vodafone (1) vodcast (2) vodcasting (1) wave (1) web 2.0 (2) we buy any car (1) wom (1)

    Médiumok átalakulása

    2008.09.08. 21:46 Sofokles

    Nem szeretem az online "prófétákat", akik azt hirdetik, hogy majd az internet megváltja a világot. Akik azt mondják, hogy hamarosan mindenki ott fog reklámozni, hiszen az a jövő, a tökéletes hirdetési eszköz, ami majd elsorvasztja a tévét, a rádiót, a mozit, a nyomtatott sajtót és az óriásplakátot, és úgy általánosságban minden mást, ami nem online.

    Az internet szerepét kicsit túlértékeljük. Persze nem tagadom, óriási szerepe van abban, ahogyan döntögeti a régi tömegkommunikációs modellt, és azzal párhuzamosan létrehoz egy közösségi kommunikációs modellt, ahol az egyenlők párbeszéde zajlik korlátok nélkül. De tévedés azt hinni, hogy innentől kezdve csak az online a jövő, és minden más szépen kimúlik. Az internet kicsit fölzavarta az állóvizet, és ahhoz, hogy ez leülepedjen, kell egy kis idő, míg újragondoljuk és átértékeljük az egyes médiumok szerepét. Elfogadjuk azt, hogy a tömegkommunikáció halott. De ez nem jelenti azt, hogy vele együtt a TV, rádió, sajtó vagy az óriásplakát is halott. Egyrészt egészen addig, míg lesz ember, aki hallgat rádiót, néz tévét, és nyitott szemmel jár az utcán, ezek mind megmaradnak. Persze lehet tovább hülyeségeket üzengetni, és színvonaltalan, unalmas, bugyuta reklámokat csinálni, csak éppen senkit nem fog érdekelni, és majd jól ki lesz beszélve az interneten. Mert ott meg van rá a lehetőség.

    De akár azt is lehet, hogy megtanuljuk helyén kezelni a régi médiumainkat. Mert most már nem lesz arra szükség, hogy minden egyes információt egyetlen tévéreklámmal vagy rádiószpottal sulykoljunk a befogadó fejébe. A befogadó meg tudja keresni az információt az interneten ha érdekli. Ha meg nem, úgyis hiába mondjuk neki. Mielőtt kifejteném, hogy melyik médium mire használható, kell egy rövid kitérőt tennem a fogyasztói döntséhozatal területére.

    Hogy dönt a fogyasztó?

    A fogyasztói döntéshozatal több lépcsőből áll, aszerint, hogy mennyire jelentős vagy kockázatos a döntés. Vegyünk például egy autóvásárlást, mely jellemzően egy soklépcsős, bonyolult folyamat, és nézzük meg hogy milyen állomásokon megy keresztül a fogyasztó onnantól, hogy nem akar autót venni egészen odáig, hogy hűséges autótulajdonossá válik:

    1. Nem akar új autót.

    2. Érdeklődni kezd az új autók iránt, érzékeny a hirdetésekre.

    3. Eldönti, hogy új autót akar, tudatosan keresi az információkat, és szűkíti a kört.

    4. Kipróbálja a szóba jöhető modelleket és dönt: megveszi az autót.

    5. Elégedett, másokat is biztat az adott típus vásárlására.

     

    Most lássuk, hogy melyik fázisban milyen médium használható:

    1-2. Ahhoz, hogy az érdektelenségből kibillentsük a fogyasztót, meg kell győznünk, hogy neki szüksége van új autóra. Vágyat kell keltenünk, ingert kell ébresztenünk. Ebben a korai fázisban a régi médiumok, úgy mint TV (nagy, országos lefedettségű kereskedelmi és közszolgáltai csatornák), sajtó (napilapok) vagy óriásplakát teljesen jól használhatóak, feltéve ha igényesen elkészített imázshirdetéseket használunk és semmi többet. Nem kell konkrét ajánlat, sulykolás és hasonlók. Ebben a szakaszban senki nem kíváncsi rá.

    2-3. Ha már a fogyasztó jobban figyeli a hirdetéseket, el kell juttatnunk abba az állapotba, hogy biztosan új autót akarjon vásárolni. Itt még mindig játszhatnak az imázshirdetések, de célszerű olyan csatornákba terelni a fogyasztót, ahol közvetlenebbül tudjuk elérni és konkrétabb információkat tudunk neki nyújtani. Itt már bejöhet a képbe az internet is a hagyományos, precízebben szegmentált médiumok (kábelcsatornák, szaklapok) mellett.

    3-4. A fogyasztónk itt már tudatosan keresi az információkat offline és online szaklapokban, teszteket, véleményeket olvas fórumokon és egyéb helyeken. Autószerelőket és ismerősöket kérdezget. Ebben a fázisban elengedhetetlen hogy közvetlenül nyújtsunk számára hasznos információt, és válaszoljunk a fölmerülő kérdésekre, és elnyerve a bizalmát, tereljük be az autószalonunkba, hogy kipróbálja az autónkat. Itt az internet óriási eszköztára lehet a segítségünkre: fórumok, blogok, RSS, hírlevél, keresőmarketing, márkaklubok, közösségi oldalak. Meg kell keresnünk a fogyasztót, és kapcsolatba kell lépnünk vele. Itt már nem működik a sajtó, tévé és rádió. Ide már több kell: a közvetlen kommunikáció.

    4-5. Miután az autószalonban kipróbálva a kocsit elszánta magát a típus megvásárlására (optimális esetben), akkor jön képbe az utókommunikáció különböző hűségprogramokkal, márkaközösségekkel ami lehet online és offline egyaránt. A lényeg, hogy megtartsuk a fogyasztót és márkaevangélistává neveljük. Ehhez szintén a legközvetlenebb eszközöket kell használnunk.

    Tegyük helyre

    Látható tehát a tendencia, miszerint a kommunikáció különböző fázisaiban az elejétől a vége felé haladva a tömegmédiumok helyett egyre inkább teret kapnak az online eszközök. Egyik sem váltható azonban ki a másikkal. Mindegyiknek meg van a maga szerepe, amelyik a legjobban passzol hozzá. Na pontosan ezt a fajta egyensúlyt hiányolom én a mai kommunikációbol. Általában mindenhová a lehető legtöbb információt próbálják meg bezsúfolni, legyen az tévéreklám, óriásplakát, vagy banner. A honlapon meg marketingblablával találkozok, amikor arra egyáltalán nincsen már szükségem: nem azért megyek a gyártó holnapjára, mert engem meg kell győzni, hanem azért, mert már meg vagyok győzve, és információt keresek. És ez az, amit általában nem kapok meg gyártói forrásból.

    Arra várok, hogy a hirdető megértse:

    1. A fogyasztó nem hülye. Tényleg nem. Tud gondolkodni, van véleménye, amit nem fél másokkal megosztani, legyen az rossz vagy jó.

    1. Nem kell belemondani a tévéreklámba minden szart, és nem is kell fölírni azt az óriásplakátra. Az ma már nem arra való.

    2. A honlap nem brosúra: olyan információt osszanak meg, ami érdekli is az embereket, különben azon kapják magukat, hogy valahol a hátuk mögött egy fórumon beszélik ki őket.

    3. Az internet nem egyenlő sok bannerrel meg egy holnappal. Az internet párbeszéd. És nem kell félni attól, hogy bekapcsolódunk.

    Szólj hozzá!

    Címkék: média reklám internet fogyasztó tömegkommunikáció

    A bejegyzés trackback címe:

    https://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr68654656

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    Nincsenek hozzászólások.