HTML

Sofoblog

A reklám vergődése - magvas gondolatok az átalakuló marketingkommunikációról.

Iratkozz fel RSS-re:

Kövess Tumblrön:

  • Hibás feed URL.

Kövess Twitteren:

Kövess Twitteren:

    Kattints ide a követéshez!

    Kövess Facebookon:

    Utolsó kommentek

    Címkék

    2007 (1) adósságrendező hitel (1) adschool (1) adwords (2) ad contrarian (1) android (1) apple (1) ashton kutcher (1) atl (1) badár (1) bavaria (1) bbdo (1) bee cool (1) bicikli (1) bioptron (1) blog (5) bluetooth (3) bob hoffmann (1) boci boci tarka (1) bogusky (1) bp (1) budapest bank (2) bullshit (1) cadbury (1) cannes (1) célzás (1) cenzúra (1) chrispin porter (1) citylight (3) clear channel interact (1) clp (1) cnn (1) coca cola (1) coca cola light (1) dairy milk (1) david holmes (1) demokrácia (1) dízel (1) duffy (1) dugnám blog (1) ebay (1) electricity (1) emese (1) facebook (1) fairtrade (1) fesztivál (2) flashmob (1) fogyasztó (10) fogyasztói társadalom (1) g1 (1) galaxy (2) gerillamarketing (4) ginger (1) google (5) gyakornok (1) heineken (2) hello you (1) hibrid (1) hitel expressz (1) honda (1) iga (1) image váltás (1) imázs (1) im a mac (1) im a pc (1) influenzakommandó (1) inside adwords (1) insight (1) internet (4) iphone (2) kampány (1) karácsony (1) karaoke (1) kommunikáció (7) könyvtár (1) konzol (1) környezetvédelem (1) közösségi kommunikáció (2) közösségi közlemény (1) közösségi média (14) kreatív (1) laboratory ideas (1) let it shine (1) mac (1) made (1) márka (1) marketing (16) marketingkommunikáció (14) marketing interakció tervezés (1) matchbox (1) matrica (1) média (18) metál (1) mézes vilmos (1) microsoft (1) mobil (10) mobilmarketing (6) mobil marketing (3) mr t (1) mszp (1) mtv (1) nátha (1) népszavazás (1) netvibes (1) nhs (1) nivea (1) nordstrom (1) no thanx (1) ogilvy (1) online (15) online videó (4) on demand (1) óriásplakát (2) pc (2) philips (1) pioneer (1) pirate tv (1) platform (1) podcast (2) pos (1) pr (9) press release (1) prius (1) qr kód (1) recesszió (1) red bull (1) reform (1) reklám (38) reklámkonferencia (1) rosszfiú (1) sajtóközlemény (2) scam (1) smokefree (1) smr (1) snickers (1) social media (7) social media manager (2) social media release (1) social network (5) sofokleves (1) sör (1) southwest airline (1) szabadság (1) szakmai brekkek (1) szépség (1) sziget (2) szilvee (1) szőke (1) tcr (1) terminator (1) tömegkommunikáció (10) tömegmédia (1) törzsek (1) toyota (1) trysumer (1) tryvertising (1) tumblr (1) tv (2) twitter (9) t mobile (1) ügyfél (1) ügynökség (1) uk (2) upc (1) vállalat (2) válság (1) veeple (1) videó (5) video (1) videojáték (1) videomegosztó (1) vilmos (1) vírus (1) vlog (1) vlogging (1) vod (1) vodafone (1) vodcast (2) vodcasting (1) wave (1) web 2.0 (2) we buy any car (1) wom (1)

    Reklám, te mosolygó hulla

    2008.11.18. 22:54 Sofokles

    A klasszikus ügynökségi modell haldoklik. Ezt már sokan, sokszor megmondták, ám ennek ellenére nem látszik szinte semmi érdemi változás. Ritka példák, és kivételek akadnak, de egy fecske nem csinál nyarat, tartja a mondás. A gyár továbbra is működik. Precízen, futószalagon és maximális biztonsággal szállítják a nagy multinacionális reklámügynökségek az ügyfél kénye-kedvére a szánalmasra lebutított kreatívkoncepciókat. A médiaügynökségek által hatalmas pénzekért megvásárolt médiafelületekre elkészülnek a mutációk. És kész a kampány. A kommunikáció.

    Most akkor tegye föl a kezét az, aki emlékszik bármilyen dologra, amit a reklámja miatt vett meg mondjuk úgy az utóbbi öt évben? Ki nézi meg a reklámblokkot a tévében vagy hallgatja meg a rádióban? Persze, lehet lobogtatni a nézettségi, hallgatottsági, olvasottsági adatokat vagy egyéb kutatásokat, de kérdem én, mennyire releváns az a mérés, amiben a panelt olyan emberek alkotják, akik képesek havonta egy körülbelül negyven oldalas tesztet kitölteni precízen, a 142. kérdés után is odafigyelve, és mindezt néhány ajéndék esernyőért meg kulcstartóért? Vagy képesek otthon kódokat beütögetni ahhoz, hogy tévézhessenek? Hol van az az ember ezen a Földön, aki még mindig komolyan, és őszintén elhiszi, hogy amit a reklámok neki elmondanak, az majd úgy is lesz? Persze lehet azzal jönni, hogy de-de, vannak olyan emberek akiknek ez kell. A cillitlajos meg a bifiduszeszenzisz. Igen, talán voltak olyan emberek. De ha ma körülnézek, és azt látom, hogy a legutolsó, társadalom perifériáján élő ember is azt fújja kívülről, zsigerből és gondolkodás nélkül, hogy a média és a reklám az hazudik, akkor kérdem én, kinek szólnak a reklámok a tévében, rádióban vagy éppen az óriásplakáton? Hol van az az ember, mutassátok meg nekem!

    Én nem magát a reklámot temetem. A reklámmal - ha mondjuk eladási célú kommunikációként definiáljuk - nincsen baj, mivel az sokféle lehet(ne). A folyamattal, azzal viszont van. Azzal, hogy a megrendelő hatalmas összegeken vett felületekre készíttet reklámüzeneteket, és kvázi üzenget a vélt célcsoportjának. Miközben a célcsoport maximálisan tudatában van annak, hogy a szemébe hazudnak. De még ha nem, akkor is azt gondolja. Nem az igenen vagy a nemen van a hangsúly, hanem azon, hogy a nagyrabecsült fogyasztó elutasít mindenfajta hagyományosnak mondott kommunikációt.

    Persze a modell még egy darabig eltartja magát. Elbábozgatunk még egy kicsit a hullával, hátha nem veszik észre: a megrendelő megrendel pontosan úgy, ahogy eddig megszokta, a médiaügynökség leszállítja a kért médiatervet, úgy, ahogy eddig megszokta, a kreatív ügynökség meg legyártja a kreatívokat, úgy, ahogy eddig megszokta. A fogyasztó pedig leszarja az egészet, úgy, ahogy mostmár szokta.

     

    Megjegyzés: a címet Oliviero Toscani (a Benetton reklámok fotográfusa) hírhedt könyvéről kölcsönöztem, melyben keményen ostorozza a mai reklámok világát. Ugyan nem értek vele mindenben egyet, de nagyon tanulságos olvasmány.

    8 komment

    Címkék: média marketing reklám fogyasztó tömegkommunikáció

    A bejegyzés trackback címe:

    https://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr23776933

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    Karma · http://karma.blog.hu 2008.11.19. 09:45:51

    provokatív, kemény poszt, mégis tök összeszedett, riszpekt!

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2008.11.19. 13:44:44

    Kösz, az elmúlt egy hónapban kicsit felgyűlt bennem ez a dolog. Hamarosan írok az alternatívákról, hogy szerintem mi lesz helyette.

    rroderik · http://rroderik.freeblog.hu 2008.11.20. 16:01:38

    temethetjük ezt a modellt, amíg nincsen (életképes) alternatíva a helyettesítésére.

    a mértéktelen fogyasztásra nevelt vásárló tömegek jó esetben is legfeljebb – a te szavaiddal élve – "innovatívabb eladási célú kommunikáció"-t fognak indukálni, még jobb esetben esetleg egyre jobb termékek egyre jobban adják majd el magukat. (a rosszabb eshetőséget – optimista lévén – nem ábrázolnám.) mégis azt gondolom, hogy a probléma, amit felvetsz nem csak az ügynökségi rendszer és az unalmas multik rothadása, hanem társadalmi probléma. ti., hogy hazugságban élünk, igényünk van rá, hogy szebbnek, jobbnak lássuk, láttassuk magunkat (és akkor – optimista lévén – a "gonosz"-szal még nem is számoltam)

    no, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy szerinted milyen alternatíva lenne.

    Long Tail · http://longtail.blog.hu/ 2008.11.22. 17:57:24

    @Sofokles,

    "Most akkor tegye föl a kezét az, aki emlékszik bármilyen dologra, amit a reklámja miatt vett meg mondjuk úgy az utóbbi öt évben?"

    Nagyon valószínű, hogy sok mindent, nagyrészt valószínűleg csak tudatalatti hatása révén áttételesen. Viszont van amire nagyon emlékezem amit pont a reklámjai matt nem vettem meg.
    Ez pl. a telefonom, azt hiszem '95-ben vettem az első mobilom, valamiért a pörgős nyomulós reklámjai miatt nem vettem anno Westelt, az az igazság, hogy ma is nehezen képzelném el, hogy a jogutódjának előfizetője legyek.

    Itt-ott kicsit másként látom, működik a dolog a multiknál, brandelés már pedig van, és ha vegetál is de működik. Egyre kevésbé ütős, kevésbé hatékony...
    A a kis a mikro és közepesvállalkozások, számára kell az igazi kreatív, de nem elég, érteni kell az alapokat, nem elég ,másolni értve kell adaptálni és nem a nagyoktól. Azt tapasztalom, hogy sok ígéretes szaki is csak a technikákat kombinálja, és nem feltétlenül az elvek megértésére törekszik. Különösen a meghatározott cél fontosságát nem ismerik, no konverzió stratégia!

    LT

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2008.11.22. 19:21:14

    Long Tail:

    Persze a reklám tudatalatti hatása működik. Például végigmész a mosóporos soron a Tesco-ban, és az összes közül azokon a márkákon akad majd meg a szemed, amit már láttál a TV-ben. És ha döntened kell, hogy az ismeretlen mosóport, vagy a tv-ben mutatottat vedd meg még annak ellnére is, hogy halálszar vagy idegesítő volt a reklámja, lehet, hogy az ismert márkát fogod választani csupán amiatt, hogy ha van pénze nagy presztízsű médiumban hirdetni (tévé, váá), akkor biztosan nem lehet szar. Ez tiszta pszichológia, amit nem igen lehet befolyásolni. Azonban ma már egyre több ember jön rá, hogy nem mindig a márkás dolgok a jók. A fogyasztók kezdenek tudatosabbá válni.

    A telefon dologra visszatérve: '95-ben azért még mindenki kajálta a reklámokat, mivel akkor teljesen más volt az attitűd. Azért írtam, hogy az utóbbi öt évben mondjatok olyat, amit a reklám miatt vettetek.

    Long Tail · http://longtail.blog.hu/ 2008.11.22. 20:03:37

    "Azonban ma már egyre több ember jön rá, hogy nem mindig a márkás dolgok a jók."

    Pont ez az a szempont melyre a piac elvárásait, reakcióit figyelembe véve egy értékesítés koncepciót lehet alapozni, de ez egy önálló poszt témája lehet...

    Te ezt hogy közelítenéd meg?

    LT

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2008.11.23. 17:49:34

    Long Tail:

    Azt hiszem, meghagyom a megközelítését neked, mert most így hirtelen nincs különösebb ötletem. :) Elég általános ez így.