HTML

Sofoblog

A reklám vergődése - magvas gondolatok az átalakuló marketingkommunikációról.

Iratkozz fel RSS-re:

Kövess Tumblrön:

  • Hibás feed URL.

Kövess Twitteren:

Kövess Twitteren:

    Kattints ide a követéshez!

    Kövess Facebookon:

    Utolsó kommentek

    Címkék

    2007 (1) adósságrendező hitel (1) adschool (1) adwords (2) ad contrarian (1) android (1) apple (1) ashton kutcher (1) atl (1) badár (1) bavaria (1) bbdo (1) bee cool (1) bicikli (1) bioptron (1) blog (5) bluetooth (3) bob hoffmann (1) boci boci tarka (1) bogusky (1) bp (1) budapest bank (2) bullshit (1) cadbury (1) cannes (1) célzás (1) cenzúra (1) chrispin porter (1) citylight (3) clear channel interact (1) clp (1) cnn (1) coca cola (1) coca cola light (1) dairy milk (1) david holmes (1) demokrácia (1) dízel (1) duffy (1) dugnám blog (1) ebay (1) electricity (1) emese (1) facebook (1) fairtrade (1) fesztivál (2) flashmob (1) fogyasztó (10) fogyasztói társadalom (1) g1 (1) galaxy (2) gerillamarketing (4) ginger (1) google (5) gyakornok (1) heineken (2) hello you (1) hibrid (1) hitel expressz (1) honda (1) iga (1) image váltás (1) imázs (1) im a mac (1) im a pc (1) influenzakommandó (1) inside adwords (1) insight (1) internet (4) iphone (2) kampány (1) karácsony (1) karaoke (1) kommunikáció (7) könyvtár (1) konzol (1) környezetvédelem (1) közösségi kommunikáció (2) közösségi közlemény (1) közösségi média (14) kreatív (1) laboratory ideas (1) let it shine (1) mac (1) made (1) márka (1) marketing (16) marketingkommunikáció (14) marketing interakció tervezés (1) matchbox (1) matrica (1) média (18) metál (1) mézes vilmos (1) microsoft (1) mobil (10) mobilmarketing (6) mobil marketing (3) mr t (1) mszp (1) mtv (1) nátha (1) népszavazás (1) netvibes (1) nhs (1) nivea (1) nordstrom (1) no thanx (1) ogilvy (1) online (15) online videó (4) on demand (1) óriásplakát (2) pc (2) philips (1) pioneer (1) pirate tv (1) platform (1) podcast (2) pos (1) pr (9) press release (1) prius (1) qr kód (1) recesszió (1) red bull (1) reform (1) reklám (38) reklámkonferencia (1) rosszfiú (1) sajtóközlemény (2) scam (1) smokefree (1) smr (1) snickers (1) social media (7) social media manager (2) social media release (1) social network (5) sofokleves (1) sör (1) southwest airline (1) szabadság (1) szakmai brekkek (1) szépség (1) sziget (2) szilvee (1) szőke (1) tcr (1) terminator (1) tömegkommunikáció (10) tömegmédia (1) törzsek (1) toyota (1) trysumer (1) tryvertising (1) tumblr (1) tv (2) twitter (9) t mobile (1) ügyfél (1) ügynökség (1) uk (2) upc (1) vállalat (2) válság (1) veeple (1) videó (5) video (1) videojáték (1) videomegosztó (1) vilmos (1) vírus (1) vlog (1) vlogging (1) vod (1) vodafone (1) vodcast (2) vodcasting (1) wave (1) web 2.0 (2) we buy any car (1) wom (1)

    Szétforgácsolódó ügynökségek

    2009.03.17. 06:16 Sofokles

    A Kreatív hozta a hírt, miszerint az MBT cipőmárka legújabb megbízását egy, a tenderre alakult miniteam, Faludi Gusztáv és Padányi Orsolya duettjének kreatív koncepciója nyerte el. Nem egy nagy ügynökség, hanem egy spontán alakult, kétfős csapat.

    Azt hiszem ez egy olyan trendet vetít előre, ami egyre inkább körvonalazódni látszik. Egyrészt a nagy ügynökségek sorra veszítik el az ügyfeleiket az árspirál miatt (plusz recesszió persze), amit saját maguknak köszönhetnek egy évtized tartós munkájának gyümölcseként. A folyamatos egymás alá ígérgetés miatt elérkeztek egy olyan árszínvonalra, ami alá menve mínuszba billen a mérleg nyelve a már amúgy is minimálisra csökkentett és túlhajszolt céges infrastruktúra ellenére is. Nincs lejjebb.

    Ezzel párhuzamosan az ügyfelek egy része egyre inkább reklámszakambernek érzi magát, és nem tartja szükségesnek egy ekkora méretű és ilyen költségekkel járó stratégiai tanácsadó csapat megfizetését. Nekik egy végrehajtó egységre van szükségük, amelyik időre képes a megadott instrukciók alapján ATL felületre (plusz banner) kreatívot gyártani. Igen, olyan ez, mint a gyár: az egyik oldalon bemegy az anyag, a másikon kijön a kész termék.

    Harmadik jelenségként pedig ott van az a kevésbé újdonságként ható felismerés, hogy a digitalizációval meg a modern, csiribí "számítógépes programokkal" egy közepesen képzett grafikus is el tud sakkozni a layoutokkal, majd nyomdakésszé is tudja őket varázsolni. A hardver egyre olcsóbb, a szoftver egyre okosabb, (félig-meddig) szakképzett emberből meg egyre több van.

    Ebben a környezetben talán nem véletlen, hogy ez a tender is így végződött. Talán ha az ügynökségek nem szartak volna éveken keresztül maguk alá a béka segge alatti árszínvonalat, az ehhez igazodó fizetéseket és a monoton, kihívások nélküli munkát kialakítva, és ezzel fű alatt fusizásra buzdítva a kreatívjaikat, párhuzamosan azzal, hogy lementek kutyába minden ügyfélnek, csak hogy megtartsák őket, akkor talán még lenne olyan partnerük, aki fizetne a minőségi reklámügynökségi szolgáltatásért, és nem csak végrehajtást akarna.

    De mivel így alakult a helyzet, a piac polarizálódik: lesznek azok az ügyfelek és kicsi, pár fős ügynökségeik, akik gyártanak olcsón, és lesznek azok az ügyfelek és kicsi, kreatív, spontán projektvállalkozásaik, akik minőséget allítanak elő tisztességes fizetésért cserébe. Már csak azt kell megoldani, hogy a nagy, nehézkes, vízfejű, tohonya mammutokat ki fogja eltartani és miért.

    3 komment

    Címkék: reklám ügyfél ügynökség marketingkommunikáció

    A bejegyzés trackback címe:

    https://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr371006720

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    dr. bíbic14 2009.03.17. 09:49:00

    Nos igen. A trend persze nem ma kezdődött. Személyes tapasztalatunk is van, hiszen mi is egy 3fős ügynökség vagyunk és rém sok multival dolgozunk együtt immáron 5éve. A fentiekben leírtak abszolúte igazak, a multinaci ügynökségek egyedüli előnye a networking lenne külföldi leányaikkal, de ez nem mindig működik jól /legalábbis tapasztalataink alapján/. Egyébként lassú, drága, folyamat-hatékonytalan, és sajnos sok esetben elkényelmesedett kreatívok, ügynökségi dolgozók jellemzik a legtöbb mammut ügynökséget. A legtöbb cégnél megrendelői oldalon, worldwide szerződések vannak és ha törik ha szakad a magyar gyarmati kirendeltségnek is velük kell dolgoznia. Nem egyszer láttuk már, hogy ügyfél oldalaon a marketingesek élethalál harcot vívtak feletteseikkel, hogy az ATL/PR ügynökségüktől megszabadulhassanak, de hát köti őket a szerződés, helyi szinten nem változtathatnak, ezért trükköznek, és szinte mindent local developmentként, BTL-ként kerül be a terveikbe. Ráadásul a marketinges is frusztrált, hiszen minden kreatív anyag központosított, itthon már csak adaptáció megy hosszú évek óta, ezért ő is megpróbál kitörni ebből és próbál kis hazai ügynökségeket felkutatni, hogy ott élhesse ki munkájának szebbik részét. Vagy valami ilyesmi.

    Pikszi · http://afeketezongora.blogspot.com/ 2009.03.18. 21:58:40

    Sofokles:
    mélyen egyetértek.

    bíbic14:
    ó, bár lenne időm elkényelmesedni! Tőlünk valahogy nem a munkája szebbik részét KÖVETELI meg a marketinges (kíváncsi vagyok mellesleg, milyen választ adnának a "mi a munkád szebbik része" kérdésre, őszintén). A recessziós parancs ez: ugyanazt a (remélhetőleg) magas színvonalat, ugyanolyan gyorsan, de mostantól az ár 2/3-áért.

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.03.18. 22:10:49

    @bíbic14:

    Nálam akad egy kis ATL multi tapasztalat, és azt láttam, hogy ügyfélkapcsolati oldalon hajtva és lelkiismeretesen dolgoznak. A kreatívok nyilván kicsit kényelmesebbek (ilyen fajta), de ha meló van akkor megcsinálják (előbb-utóbb), és ha kell túlóráznak.

    @Pikszi:

    Igen, ez az ugyanazt kevesebbért, ez egy mennyire nehézkes probléma tud lenni egyes ügyfeleknél...