HTML

Sofoblog

A reklám vergődése - magvas gondolatok az átalakuló marketingkommunikációról.

Iratkozz fel RSS-re:

Kövess Tumblrön:

  • Hibás feed URL.

Kövess Twitteren:

Kövess Twitteren:

    Kattints ide a követéshez!

    Kövess Facebookon:

    Utolsó kommentek

    Címkék

    2007 (1) adósságrendező hitel (1) adschool (1) adwords (2) ad contrarian (1) android (1) apple (1) ashton kutcher (1) atl (1) badár (1) bavaria (1) bbdo (1) bee cool (1) bicikli (1) bioptron (1) blog (5) bluetooth (3) bob hoffmann (1) boci boci tarka (1) bogusky (1) bp (1) budapest bank (2) bullshit (1) cadbury (1) cannes (1) célzás (1) cenzúra (1) chrispin porter (1) citylight (3) clear channel interact (1) clp (1) cnn (1) coca cola (1) coca cola light (1) dairy milk (1) david holmes (1) demokrácia (1) dízel (1) duffy (1) dugnám blog (1) ebay (1) electricity (1) emese (1) facebook (1) fairtrade (1) fesztivál (2) flashmob (1) fogyasztó (10) fogyasztói társadalom (1) g1 (1) galaxy (2) gerillamarketing (4) ginger (1) google (5) gyakornok (1) heineken (2) hello you (1) hibrid (1) hitel expressz (1) honda (1) iga (1) image váltás (1) imázs (1) im a mac (1) im a pc (1) influenzakommandó (1) inside adwords (1) insight (1) internet (4) iphone (2) kampány (1) karácsony (1) karaoke (1) kommunikáció (7) könyvtár (1) konzol (1) környezetvédelem (1) közösségi kommunikáció (2) közösségi közlemény (1) közösségi média (14) kreatív (1) laboratory ideas (1) let it shine (1) mac (1) made (1) márka (1) marketing (16) marketingkommunikáció (14) marketing interakció tervezés (1) matchbox (1) matrica (1) média (18) metál (1) mézes vilmos (1) microsoft (1) mobil (10) mobilmarketing (6) mobil marketing (3) mr t (1) mszp (1) mtv (1) nátha (1) népszavazás (1) netvibes (1) nhs (1) nivea (1) nordstrom (1) no thanx (1) ogilvy (1) online (15) online videó (4) on demand (1) óriásplakát (2) pc (2) philips (1) pioneer (1) pirate tv (1) platform (1) podcast (2) pos (1) pr (9) press release (1) prius (1) qr kód (1) recesszió (1) red bull (1) reform (1) reklám (38) reklámkonferencia (1) rosszfiú (1) sajtóközlemény (2) scam (1) smokefree (1) smr (1) snickers (1) social media (7) social media manager (2) social media release (1) social network (5) sofokleves (1) sör (1) southwest airline (1) szabadság (1) szakmai brekkek (1) szépség (1) sziget (2) szilvee (1) szőke (1) tcr (1) terminator (1) tömegkommunikáció (10) tömegmédia (1) törzsek (1) toyota (1) trysumer (1) tryvertising (1) tumblr (1) tv (2) twitter (9) t mobile (1) ügyfél (1) ügynökség (1) uk (2) upc (1) vállalat (2) válság (1) veeple (1) videó (5) video (1) videojáték (1) videomegosztó (1) vilmos (1) vírus (1) vlog (1) vlogging (1) vod (1) vodafone (1) vodcast (2) vodcasting (1) wave (1) web 2.0 (2) we buy any car (1) wom (1)

    Amir Kassei-nek igaza van

    2009.04.18. 22:55 Sofokles

    Furcsa, hogy egy senki kis kelet-európai blogger simogatja most meg a buksiját a "DDB Berlin díjhalmozó vezető kreatívigazgatójának", de Amir Kassaei-nek igaza van. Ugyan nem voltam ott a Nagy Kreatív Tatamin, de jó hallani, hogy egyre több vezető, elismert ember a szakmában ki mer mondani olyan dolgokat, hogy a 360 fokos integrált kommunikáció az bullshit, meg hogy a magukat modernnek valló digitális ügynökségek valójában ugyanazt a kamut gyártják, mint ATL-re szakosodott társaik.

    És ez így van jól, hogy egyre többen mondogatják. Nem csak azért, mert megerősítenek abban, hogy talán nem írkálok hülyeségeket ezen a blogon, hanem azért is, mert úgy fest, a szakma kezd ráébredni arra, hogy mi a kifelé vezető út a mocsárból. Hogy nem elég csupán létrehozni a digitális részleget az ATL ügynökségen belül, hogy gyártsa a mikroszájtot meg a bannert. Hogy az online az nem csupán egy új csatornanyaláb, amin bele lehet üvölteni az emberek arcába. Az online nem csak új eszközöket adott, hanem átalakította a fogyasztói társadalmat: könnyen elérhető információ, push helyett pull marketing, valódi interakció lehetősége, párbeszéd, meg a többi varázsszó, tudjátok.

    Paradigmaváltás, az kell. Észre venni azt, hogy senkit nem érdekel a legújabb 360 fokosan meg digitálisan kommunikált sales-üzeneted. Helyette mondjuk ki lehet jönni a légkondícionált tárgyalóból és odamenni a fesztiválokon a sárban fetrengő fogyasztóidhoz sárban fetrengeni velük. És akkor a fogyasztó talán megáll egy pillanatra és elgondolkozik azon, hogyha te kijöttél sarat hajigálni velük, akkor talán nem is vagy olyan szararc, mint a többi vállalat, aki csak plakátol az utcán, meg beszél valamit a tévén keresztül. Mert te ott vagy velük. Együtt csináljátok azt, amit eddig nélküled szoktak, a csapat része lettél.

    Persze ez így erősen sarkos példa. Senki nem fog több dezodort eladni azért, mert elment sarat hajigálni a Szigetre. Azt próbálom érzékeltetni, hogy ahelyett, hogy fontos emberek hosszú tárgyalóasztalok mellett vitatkoznának fontosnak tűnő, de a fogyasztó szempontjából - azaz valójában - teljesen jelentéktelen kérdésekről, inkább kezdjenek el a fogyasztóval foglalkozni. Kicsit utánuk járni, kutakodni, betekinteni az életükbe. Mit csinálnak és mit szeretnek? Hogy csinálják és hogy szeretik? Hogyan alkotnak közösséget, és mik a fórumaik? Milyen szabályokat, értékeket és normákat alakítottak ki egymás között? Mik a kedvenc offline és online találkozási tereik, kommunikációs szokásaik? Mi hajtja a közösséget, mi a múltja, jelene és merre tart? Ha ezekre a kérdésekre megtalálják a választ, sokkal könnyebb lessz hozzápasszítani a termékimázst az adott célcsoporthoz, és megtalálni a megfelelő kommunikációs csatornákat, a kommunikáció, hangnemét, stílusát, stb. Nem egy kitalált imázst kell közvetíteni egy valójában nem is létező, erősen általánosított, demográfiai célcsoport számára, hanem hús-vér emberekből álló közösségekre szabott interaktív kommunikációt folytatni. Ez a kulcs. Mert hiába a 360 fok, meg a digitál, ha csak a szokásos broadcastelt bullshit jön rajta. Ahogy Amir Kassaei is megmondta...

     

    8 komment

    Címkék: marketing kommunikáció marketingkommunikáció

    A bejegyzés trackback címe:

    https://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr421073451

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.04.19. 01:10:27

    Igen, egyetértek. Megint egy olyan felvetés, amire három válasz lehet:
    1.: tök jó, tetszik, de hogyan kell csinálni?
    2.: ez hülyeség, a felhasználó úgyis hülye
    3.: mi is ezt csináljuk
    :)

    Azt gondolom egyébként, hogy amint a mai 14-16 évesek megjelennek majd a reklámiparban, rögtön alapvető változások lesznek. Kérdés, mi lesz addig.

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.04.19. 17:44:04

    @Konrad:

    1.: A legkönnyebben úgy kerülhető el a konkrét válasz, hogy azt mondom: nincsen univerzális recept. :) Egyébként meg senki, vagy csak nagyon kevesen dolgoznak eszerint, szóval maximum sötétben tapogatózni meg utat törni lehet előre az ismeretlenbe. A lényeg, hogy nagyon sokat kell gondolkozni, mivel nincs bejáratott rendszer és rutin az ilyesfajta kommunikációra.
    2.: A felhasználók csak egy kis része hülye. Aki online van, az az értelmesebbik fele. Egyelőre.
    3.: Ki? :)

    Azt hogy érted, hogy a 14-16 évesek megjelennek? Pénzkereső fogyasztókként, vagy szakmabeli munkásként? Mert ha előbbi, akkor igen, ők készségszinten használják az online-t alkalmazkodni kell a komunikációnak is. Ha munkásként való megjelenésre gondolsz, akkor ebben nem vagyok annyira biztos, hogy miattuk lesz a változás, lévén, hogy a meglévő rendszert nehéz kimozdítani a helyéből, azt pedig a fölöttük lévő, előző generáció uralja egyelőre. De nyilván gyorsít majd a dolgon.

    t3Ch · http://hunt3ch.wordpress.com/ 2009.04.20. 13:21:02

    A 360-as, integrált kommuikáció megoldást jelent. Pénzcsükkenés, mert kevesebb embert kell a cégnek eltarani, ha összevonnak pár osztályt. Hatékonyságnövelés, mert az üzenetek és a csatornák egymást erősítik. A probléma csak azzal van, hogy ezt vagy egy ügynökségnek kell csinálnia (ilyen szintű munkára alkalmas ügynökség kevés van) vagy egy jól felépített kommunikációs osztályra amelynek a vezetője tudja koordinálni az egyes szakterületeket.

    A fogyasztói kommunikáció és az interaktivitás eg ymásik része ennek. Van az a fogyasztó aki nem igényli a kommunikációt, hanem a klasszikus módszerekkel lehet elérni. A web 2 nem megoldás mindenre, a mozi se halt ki a tévé megjelenésével.

    Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.04.20. 13:46:55

    @Sofokles: pedig arra gondoltam, hogy amikor ők elkezdenek a szakmában dolgozni. És fognak tudni változást generálni, mert nagyon könnyen meg lehet érteni, miért kell rájuk hallgatni. Elég az, ha egy-két ügynökségnél hallgatnak rájuk, máris változást generálnak.

    Az onlineban a bennszülöttek nagyon hamar le fogják iskolázni a bevándorlókat, vagyis bennünket. De ez talán normális is.

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.04.20. 15:29:34

    @t3Ch:

    Amit írsz, az oké: a 360-as integrált kommunikáció elméletben egy nagyon szép dolog és költséghatékony, meg jobban is működhetne. A bökkenő ott van, hogy ugyanúgy van a cégen belül külön marketing és pr-osztály, ugyanúgy van külön ATL ügynökség, digitális ügynökség és pr-ügynökség. Ezek pedig külön-külön, 360 fokban körbeüvöltik az embert.

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.04.20. 15:32:05

    @Konrad:

    Igen, nyilván minél több bennszülött kerül be a szakmába ellentétes oldalakra (ügyfél-ügynökség), akkor ők jobban meg fogják érteni egymást. Bízzunk benne, hogy felgyorsul a változás. Nekem az lehet a mákom, hogy a bennszülöttség és a "kinnszülöttség" határán mozgok, szóval még talán beférek. :)

    Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2009.04.21. 12:28:05

    @Sofokles: én sajnos a 38 évemmel nagyon nem vagyok bennszülött, de a lányaim azok (már most...), és hátha időben felnő a nagyobb, hogy tanítsa az apját :)

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.04.21. 14:39:52

    @Konrad:

    Akkor szurkolunk Konrád megmentőjének. :) Egyébként döbbenet, hogy a nálam 2-3 évvel fiatalabbak közül sokan aktívabban használják a közösségi oldalakat meg az instant messengereket. Egyszer voltunk egy gimiben egy kis riportfilmet készíteni a tinik nethasználati szokásairól, és csak néztem, hogy mondtak olyan közösségi oldalakat, amiket akkor hallottam először. Szóval kaparni kell, mert lemaradunk. :)