HTML

Sofoblog

A reklám vergődése - magvas gondolatok az átalakuló marketingkommunikációról.

Iratkozz fel RSS-re:

Kövess Tumblrön:

Nincs megjeleníthető elem

Kövess Twitteren:

Kövess Twitteren:

    Kattints ide a követéshez!

    Kövess Facebookon:

    Utolsó kommentek

    Címkék

    2007 (1) adósságrendező hitel (1) adschool (1) adwords (2) ad contrarian (1) android (1) apple (1) ashton kutcher (1) atl (1) badár (1) bavaria (1) bbdo (1) bee cool (1) bicikli (1) bioptron (1) blog (5) bluetooth (3) bob hoffmann (1) boci boci tarka (1) bogusky (1) bp (1) budapest bank (2) bullshit (1) cadbury (1) cannes (1) célzás (1) cenzúra (1) chrispin porter (1) citylight (3) clear channel interact (1) clp (1) cnn (1) coca cola (1) coca cola light (1) dairy milk (1) david holmes (1) demokrácia (1) dízel (1) duffy (1) dugnám blog (1) ebay (1) electricity (1) emese (1) facebook (1) fairtrade (1) fesztivál (2) flashmob (1) fogyasztó (10) fogyasztói társadalom (1) g1 (1) galaxy (2) gerillamarketing (4) ginger (1) google (5) gyakornok (1) heineken (2) hello you (1) hibrid (1) hitel expressz (1) honda (1) iga (1) image váltás (1) imázs (1) im a mac (1) im a pc (1) influenzakommandó (1) inside adwords (1) insight (1) internet (4) iphone (2) kampány (1) karácsony (1) karaoke (1) kommunikáció (7) könyvtár (1) konzol (1) környezetvédelem (1) közösségi kommunikáció (2) közösségi közlemény (1) közösségi média (14) kreatív (1) laboratory ideas (1) let it shine (1) mac (1) made (1) márka (1) marketing (16) marketingkommunikáció (14) marketing interakció tervezés (1) matchbox (1) matrica (1) média (18) metál (1) mézes vilmos (1) microsoft (1) mobil (10) mobilmarketing (6) mobil marketing (3) mr t (1) mszp (1) mtv (1) nátha (1) népszavazás (1) netvibes (1) nhs (1) nivea (1) nordstrom (1) no thanx (1) ogilvy (1) online (15) online videó (4) on demand (1) óriásplakát (2) pc (2) philips (1) pioneer (1) pirate tv (1) platform (1) podcast (2) pos (1) pr (9) press release (1) prius (1) qr kód (1) recesszió (1) red bull (1) reform (1) reklám (38) reklámkonferencia (1) rosszfiú (1) sajtóközlemény (2) scam (1) smokefree (1) smr (1) snickers (1) social media (7) social media manager (2) social media release (1) social network (5) sofokleves (1) sör (1) southwest airline (1) szabadság (1) szakmai brekkek (1) szépség (1) sziget (2) szilvee (1) szőke (1) tcr (1) terminator (1) tömegkommunikáció (10) tömegmédia (1) törzsek (1) toyota (1) trysumer (1) tryvertising (1) tumblr (1) tv (2) twitter (9) t mobile (1) ügyfél (1) ügynökség (1) uk (2) upc (1) vállalat (2) válság (1) veeple (1) videó (5) video (1) videojáték (1) videomegosztó (1) vilmos (1) vírus (1) vlog (1) vlogging (1) vod (1) vodafone (1) vodcast (2) vodcasting (1) wave (1) web 2.0 (2) we buy any car (1) wom (1)

    Arcot a márkának!

    2009.08.10. 08:34 Sofokles

    Legutóbb a Karmamedia, korábban pedig én is írtam már az online közösségmenedzselés szükségességéről, a hogyanra egy elég kimerítő választ kaphatunk az előbb említett blogon lévő posztsorozatból. Szabolcs azt mondja az egyik posztban, hogy:

    Nem kell, hogy személyesen, név szerint jelenjen meg a vállalat vagy az ügynökség valamelyik dolgozója, de minimális követelményként a nicknek utalnia kell a kapcsolatra (pl. VW_ember).

    Mindezzel persze egyetértek, és számtalan példát láthatunk arra, hogy csupán egy "arctalan" márka jelenik meg a közösségi terekben, de vajon tényleg elég-e ez? Nem lenne-e szerencsésebb, ha egy valós embert állítanánk a márka mögé, aki nagykövete lehetne az adott márkának? És aki egyben ellátná az online social media manager pozícióját is?

    A probléma érzésem szerint az, hogy a márkák megjelenései az online közösségekben működőképesek lehetnek, de amint kikerülünk a regisztrált nickek világából - ahol márka és felhasználó egyenlőek - a felhasználók offline is valós emberek maradnak, míg a márka megszűnik létezni mint személy. Csak valami bizonytalan imázs marad utána, ami az online térben működött, offline viszont ez vagy nem működik, vagy erősen módosult. Egyszerűen a márka nem személy, nincs arca, és a valós életben nem lehet vele beszélgetni, holott online erre már van megoldás. Nem tudok odamenni egy buliban a Sport szelethez és meginni vele egy felest meg elbeszélgetni vele a csajokról, mert egyszerűen ő nem létezik mint személy a valós életben.

    És itt jönne képbe az a kézenfekvő megoldás, hogyha van egy online community managerünk (vagy social media managerünk, Sándor Szabiékkal még megküzdünk a helyes titulusért :)), akkor az ne csak online működjön, hanem terjesszük ki offline módba is. Legyen egy olyan személy a közösségi menedzser, aki felvállalja az arcát, egy adott márkához köthető, autentikus, az online közösségekben és az offline érintkezési pontokon is a márka nagyköveteként, arcaként viselkedik. (Persze itt nem arra gondolok, hogy rakjunk reklámarcot a plakátra meg a tévébe...). A Facebookon rajta keresztül lépek kapcsolatba a márkával - egy emberen, és nem egy arctalan márkán keresztül. A valós életben pedig, a különböző rendezvényeken szintén ő lesz az, aki megtestesíti a márkát és hús-vér kapcsolatot teremt a fogyasztó és a vállalat között.

    Persze ennek a kivitelezése erősen kétséges és rengeteg hátulütője lehet. Nagy vállalatok esetében nem biztos, hogy működőképes ez az erős koncentrálság, mivel a feladatokat egyszerűen nem bírná ellátni egy központi ember, még akkor sem, ha egy erős csapat dolgozna mögötte. Továbbá önmagában veszélyes lehet akkora hatalmat adni egyetlen ember kezébe, hogy ő testesítse meg a márkát. Mert mi van, ha megromlik a viszonyunk, mi van, ha átpártol másik céghez? Az összes eddigi felépített munkánk egy pillanat alatt összeomlik. Önmagában a megfelelő képességekkel rendelkező ember megtalálása is óriási feladat, hiszen rengeteg kritériumnak kell egyszerre megfelelnie: értenie kell az online közösségek működéséhez, szükséges a megfelelő kommunikációs készség, értenie kell a vállalat érdekeit, működését, hosszú és rövidtávú céljait, ugyanakkor maximálisan autentikusnak kell lennie a közösség számára is, ami talán a legnehezebb feladat.

    Amit most fölvázoltam, korántsem egyértelmű meggyőződés, hogy ezentúl minden márkának szükséges egy arcot választania. Inkább csak egy gondolatmenetet próbáltam végigvezetni és megvilágítani a dolgok pozitív és negatív oldalát. Kétségtelen, hogy egy valós, hús-vér ember rengeteget dobhat egy márka megjelenésén online és offline egyaránt, azonban a fölmerülő nehézségek igen nagy körültekintésre kell hogy intsék azt a vállalatot, aki ilyenbe bele mer vágni.

    Nemtom, ti hogy gondoljátok?

    7 komment

    Címkék: kommunikáció közösségi média marketingkommunikáció social media manager közösségi kommunikáció

    A bejegyzés trackback címe:

    https://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr581297176

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    Karma · http://karma.blog.hu 2009.08.10. 09:23:19

    Egyetértek veled: a legszerencsésebb, ha egy létező, hús-vér ember csinálja az online community managementet. Csak ezt áttolni a szervezeten szerintem még nehezebb, annál, mint amit az ebookban javasoltam.

    De egyébként jogos a gondolat, jó poszt!

    kohana · http://kisviraginitaly.freeblog.hu 2009.08.10. 09:43:43

    jól megfogalmaztad, bennem is valami hasonló körvonalazódott a Karmás cikksorozat után.
    Persze itt is az van, hogy nem feltétlen kell minden márkának saját arc, illetve hogy egy kisebbnél talán jobban el tud sülni.
    Nagyobb cégeknél meg talán az lehet megoldás, hogy nem egyetlen ember van - akár mögötte álló csoporttal, hanem esetleg divíziónként, termékcsoportonként kapna 1-1 arcot.

    Critmiss 2009.08.10. 12:06:27

    Na, akkor asszem maradok az általam használt community managernél. :)

    gored · http://seologik.blog.hu 2009.08.12. 00:19:11

    Erre azért én is kiváncsi lennék.
    Community manager vagy social media manager? :)

    KZsuzsa · http://deepindata.com 2009.08.12. 10:24:51

    social community media manager :D

    Sofokles · http://sofokles.blog.hu 2009.08.12. 12:30:54

    @KZsuzsa:

    Legyen előtte egy senior is, úgy még szebb: Senior Social Community Media Manager.

    kommentdante 2009.08.18. 23:33:31

    Magyarországon ez majd elfajul és az arc egy celeb lesz, a postokat meg majd a cég informatikusa nyomja mindenfelé :) Klassz a blog!