Most, hogy zajlanak a nagy nemzetközi kreatív reklámversenyek (éppen a cannes-i hajcihő van soron), ismét aktualitást nyert a szeretett scam-téma. De mi is az a scam? Nos, ez az a fajtája a reklámnak, ami nem a nézőnek készül, hanem reklámversenyekre. Tulajdonképpen nem is reklám, ha annak eredeti funkcióját tekintük. Csupán erődemonstráció az ügynökségek részéről, hogy megmutassák a szakmának, hogy mennyire is kreatív a vállalat. Román Balázs egy bejegyzésben feszegeti a témát a Kreatív Online egy blogján, melyet külön a cannes-i események tudósítására indítottak. Szerinte a scam-nek két fajtája van:
1. "igazi ügyfélnek nem igazi reklám"
2. "nem igazi ügyfélnek igazi reklám"
Mindkettőre ír is példát, nem is bocsátkoznék hosszabb magyarázkodásba, inkább térjünk át arra a dologra, hogy a scammelés szép dolog, avagy nem? Nos, igazából nem, ha arról van szó, amiről ugye szólnának ezek a versenyek, ahol elméletileg valódi _reklámok_ versenyeznek egymással. Olyanok, amit nem csak az ügynökség dolgozói láttak meg az a pár száz ember, aki éppen abban a boltban járt, ahová kihelyezték az adott poszert 3 órára, hogy meg legyen a "kampányidőszak" és a fotó, hogy kint volt a hirdetés. Ebből a szempontból a scam az egy alattomos dolog, mert értelemszerűen egy eleve kreativitásra kihegyezett produktummal sosem kelhet versenyre egy olyan alkotás, amit azon szempontok alapján készítettek el és egyszerűsítettek le, hogy a lehető legtágabb célcsoport is megértse és befogadja azt, és még persze még "kreatív" is maradjon. A scamek gyakran már olyannyira elvesztik a kapcsolatukat a valósággal, hogy a reklámozott terméknek szinte már köze sincs a valós célcsoportjához. A reklám egyszerűen nem azt célozza meg. Ha megnézzük mondjuk az Ogilvy matchboxos hirdetéseit, egyértelművé válik, hogy közük sincs a homokozóban vagy az óvoda szőnyegén autót tologató kissrácokhoz. (Ehhez kapcsolódóan ajánlom Angelday blogján megjelent hozzászólásokat az ügyben.) Persze ötletes, meg minden, na de ez akkor is egy _reklámverseny_, nem pedig kreatívstúdiók független kiállítása.
Csúnya dolog-e a scam?
2008.06.19. 22:07 Sofokles
1 komment
Címkék: kreatív reklám scam matchbox ogilvy cannes
A bejegyzés trackback címe:
https://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr80529837
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
agocsadam · http://ujrend.blog.hu 2008.06.20. 12:13:49
a magam részéről megerősítő üzenetet küldök.
a scam a kultúra és nem a gazdaság része, tessék kitenni a yimmy's yayora es mosolyogni jol, nem magunkat dijazni hogy mekkora viccet talaltunk ki es bekuldeni a kereskedelmi ertelemben eredmenykotelemmel biro reklamok koze ugye.
+1
a scam a kultúra és nem a gazdaság része, tessék kitenni a yimmy's yayora es mosolyogni jol, nem magunkat dijazni hogy mekkora viccet talaltunk ki es bekuldeni a kereskedelmi ertelemben eredmenykotelemmel biro reklamok koze ugye.
+1
Utolsó kommentek