A mobilmarketing kétségtelenül egy nagyon izgalmas, új és dinamikusan fejlődő területe a marketingkommunikációnak. Kezdve a béna sms-kampányoktól a különböző forgalmi csomópontokon vagy rendezvényeken ránk támadó bluetooth üzeneteken keresztül egészen mobilos tartalomszolgáltatásig vagy a location based lehetőségekig, számtalan formát ölthet a mobilmarketing. Van azonban egy olyan lehetőség is benne, hogy kiválóan tudja bizonyos esetekben támogatni az offline médiát, és az együttműködés eredményeképpen az addig passzív befogadásra alkalmas tömegkommunikációs médium határai szertefoszlanak, és a mobilmarketing segítségével máris egy interaktív kommunikációs csatornában találjuk magunkat: offline-ból online-ba, egy csapásra.
Két olyan példát találtam, ami kiválóan szemlélteti a fenti állítást.
1. Clear Channel Interact
Az egyik az Egyesült Királyságban a Clear Channel Outdoor köztéri médiacég által bevezetendő Clear Channel Interact nevű szolgáltatás, amit a cég vezérigazgatója az alábbi módon jellemez:
“We see the launch of Clear Channel Interact as the perfect marriage between the world’s oldest and newest media,” said Clear Channel Outdoor UK CEO Barry Sayer in a statement from London.
Azaz a Clear Channel Interact olyan, mint a tökéletes házasság a világ legrégebbi és legújabb médiuma között. És milyen igaza van. A működés pofonegyszerű: az utcán álldogáló ember meglát egy CityLight-ot, amin mondjuk egy parfümmárka hirdetése van. Ha telefonján bekapcsolja a bluetooth-t, és fogadja a CityLight mögött rejtőző adóból érkező reklámüzenetet, többet megtudhat az adott parfümről, például hol lehet megvenni, mennyibe kerül, kaphat linket, képet, videót, és minden egyebet, amit csak képes a mai technika bluetooth-on átvinni.
2. QR-kód
A QR-kód nem egy újkeletű dolog, már egészen 1994 óta létezik, de mostanában, ahogy fölfedezte magának a mobilmarketing, óriási divat lett belőle, főleg Japánban. A működése pofonegyszerű: gyakorlatilag egy vonalkódhoz hasonló dologról van szó, ami több-kevesebb információt tud tárolni bonyolultságától függően. Ha egy arra képes mobillal a kódot lefotózzuk, a QR-kód leolvasó szoftver megfejti a kódban található tartalmat, és máris gazdagabbak lettünk valami értékes információval, vagy egy linkkel, amire kattintva még többet megtudhatunk a termékről, vagy meg is vásárolhatjuk azt. Nézzünk meg egy példát, ami például a nyomtatott plakáton való használhatóságot mutatja be:
Könnyű ezek alapján belátni, hogy gyakorlatilag a QR-kód nagyjából minden felületen használható, amire csak nyomtatni vagy festeni lehet. Pofonegyszerű, mégis izgalmas, és interakítv, és kiválóan kapcsolja össze a hagyományos és az új médiát.
Ha tudtok még hasonló megoldásokat, amik ötvözik a régi és vadonatúj mobilos kommunikációs technikákat, ne tartsátok magatokban, jöhetnek a kommentek!
Utolsó kommentek