Most hogy így nagyon beérett ez a webkettő és a közöségi web, a szakmai konferenciákon már minden előadő, ügynökségi ember, ilyen-olyan szakértő, marketinges, akárki azt fújja, hogy oda kell menni a fogyasztók közé, interaktívan kell kommunikálni meg satöbbi. Ami nyilván így is van, látjuk, érezzük, a nagy kérdés a hogyan?
Ki lehet találni ezt-azt, Facebook csoportot létrehozni vagy Iwiw alkalmazást készíteni, beugrani a Twitterbe, blogot indítani, vírusvideót gyártani. Egy sor remek webes eszköz van rá és szolgálatra kész digitális ügynökséget sem nehéz találni, aki majd kitalál nekünk valamit. De egy-egy, akár jól sikerült kampány még nem jelent hosszútávú sikert.
A probléma ott van, hogy az interaktivitás és a bemegyünk a fogyasztók közé hozzáállás nem szükségszerűen egy-egy kizárólag online térben lefutatott kampányt kellene hogy jelentsen.
Az egyik alapvető gond, hogy a megrendelők és a reklámügynökségek is kampány alapon dolgoznak. Adott hónapban, adott termékre kell kitalálni egy kommunikációs kampányt. Aztán a következő hónapban a következőre egy másikat. Vagy adott tremékre egy online kampányt, ami lehet tetszés szerint valami közösségi oldalon zajló aktivitás, blogolás, satöbbi. Kampányszerűen nem lehet fogyasztók közé menni. Vagy odamegyünk, és ott is maradunk úgy, ahogy odamentünk, vagy pedig oda se menjünk. Mert ez kábé olyan, mintha kamaszok lennénk: egyik hónapban még VBK-t szürcsölünk a ZP előtt a parkban, a következő hónapban meg már a Bed Beach-en feszítünk talpig fehérben a White Party-n.
Én nem hiszek a kampányokban. Nem hiszek abban, hogy a fogyasztók megnyerésének a célja az alkalomszerű támadás, aztán a hirtelen visszavonulás. Ehelyett építeni kell valami koherenset a vállalat és a fogyasztó közé. Valami olyan tartalmú kommunikációt, ami túlmutat egy adott terméken. Ami a vállalatról és a fogyasztóról, valamint a közöttük lévő kapcsolatról szól. Közös értékrend, elvek, célok kellenek, amit mindketten osztanak, és közös nyelv, amelyet mindketten beszélnek. Az emberi kapcsolatoknak is pontosan ez az alapja, és ahogy a trendek mutatják, a marketinkommunikáció is pontosan effelé halad. A közösségi média erősödése, és az azokon keresztül megvalósult sikeres kampányok sikerének oka nem csupán egy új kommunikációs csatorna használatában és az interaktivitásban meg a párbeszédben rejlik, hanem az emberarcúságban.
A vállalatoknak a jövőben elsősorban arra kell törekedniük, hogy megtalálják a fogyasztókkal közös értékeket, elveket és célokat, valamint kialakítsanak egy közös nyelvet. Az elsődleges marketingkommunikációs feladat nem bizonyos termékek kampányszerű kommunikációja lesz, hanem a vállalat és a fogyasztók közötti kommunikáció megteremtése. Amint ez meg van, utána lehet elkezdeni az egyes termékek kommunikációját a már meglévő kapcsolatra építve, vigyázva arra, hogy a kettejük között kialakult normákat és szabályokat betartsák.
Utolsó kommentek