Épp most olvastam egyérdekes bejegyzést a Helsinki Információ-technológiai Intézet blogján, ami azt fejtegeti, hogy miért nincs mobilon Word of Mouth marketing, holott webes platformon ez mára már egy eléggé meghatározó buzz-worddé terebélyesedett.
A postnak abban igaza van, hogy mivel a mobil egy személyes eszköz, és azon keresztül a közeli ismerőseimmel tartom a kapcsolatot, és ha tőlük kapok valamit, naná, hogy megnyitom. Tehát elméletileg a vírusjelenségek melegágya lehetne a mobil, de szintén a személyes jellegből fakadóan - ahogy a bejegyzés is kifejti - a hirdetők talán félnek a spam-jelenségtől, ami egyértelműen negatív színben tüntetné föl a márkát. Ez is igaz persze.
De szerintem a legfőbb probléma magából a megközelítésből akad. Olyan, hogy WOM, kétségtelenül van, de olyan, hogy "mobilos WOM", ma már nem feltétlenül létezik. De induljunk az elejéről! Ha klasszikus "mobilos WOM-kampányt" akarok csinálni, akkor három mobilspecifikus csatornát használhatok: a bluetootht, az sms-t vagy az mms-t.
Klasszikus mobilos csatornák
1. SMS
Kezdjük a legkorábbi, klasszikusnak mondható sms-sel. Ez az egyetlen olyan csatorna, amiben, ha elindítok egy üzenetet, az nagyon nehezen tud másik csatornára átterjedni. Az sms-t szeretik az emberek: egyszerű használni, nagyon hatékony kommunikációs forma, és viszonylag olcsó. Ha kapok valami érdekeset sms-ben, nagy lehet a hajlandóságom rá, hogy megosszam az ismerőseimmel. Más csatornára nehezen terjed át az információ a platform zártsága miatt: vagy továbbküldöm az sms-t vagy pedig fölhívok valakit, és szóban mondom el neki. Az utóbbi bonyolultabb, és pontatlanabb megoldás, tehát kézenfekvő, hogy az elsőt fogom választani. Így az üzenetek pontosan, egyszerűen és gyorsan tudnak terjedni sms-en keresztül mobilról-mobilra.
2. MMS
Ez az sms felturbózott, hanggal, képpel, videóval kibővített, "multimédiásított" változata. Kevésbé népszerű, mint az sms, de nagyjából ugyanazok a szabályok érvényesek erre is: könnyen, gyorsan, hatékonyan lehet továbbítani az információt, igaz drágábban, és itt már elterelődhet más csatornákra az üzenet, ami által torzulhat is. Képzeljük el, hogy kapok egy mms-t, amiben van egy szöveges rész, és mondjuk egy csatolt videó. Annak ellenére, hogy a szöveg és a videó együt alkot egy komplett, kommunikálni kívánt üzenetet, könnyen lehet, hogy én csak a videót fogom továbbítani bluetooth-on vagy esetleg ímélben. Itt máris információvesztés történhet, és az üzenetek is szétszóródhatnak mindenféle más csatornákra. Míg az előbbi egyértelműen hátrány, az utóbbi akár még előnyös is lehet, de mindenesetre itt már sokkal több tényezőre kell figyelnünk egy WOM-kampány készítésénél.
3. Bluetooth
A bluetooth az az eszköz, amivel könnyedén lehet szinte akármilyen fájlt kicserélni a mobilok között, de akár más mobileszközök vagy számítógépek között is. És itt már tényleg annyira sok a mobispecifikus csatornákról történő kilépés esélye, hogy innentől nyilvánvalóvá válik, hogy a "mobilos WOM" ma már szigorú értelemben véve nem létezik. És akkor még nem is beszéltünk a mobilinternetről...
Mobilinternet
A mai telefonok és a rohamosan terjedő mobilinternet korában egyre inkább elmosódnak a határok a mobil és az online kommunikáció között. Azáltal, hogy az internet beköltözik a mobiltelefonokba, nem csak az eredetileg "mobilos WOM-kampányként" indult kommunikációs hadjáratok terjedhetnek át az internetes közegbe, hanem a netes víruskampányok is a mobilokra. A két platform összemosódik, és kommunikációs szempontból gyakorlatilag eggyé válik.
A szájmarketing mobilos szemszögből nézve egyre inkább egy platformfüggetlen dolog. Ha valami jó, annak megtalálja az ember a terjesztési módját, legyen az ímél, közösségi hálózatokon folyó párbeszédek, szóbeszéd, sms, mms, vagy bluetooth.
Utolsó kommentek