HTML

Sofoblog

A reklám vergődése - magvas gondolatok az átalakuló marketingkommunikációról.

Iratkozz fel RSS-re:

Kövess Tumblrön:

Nincs megjeleníthető elem

Kövess Twitteren:

Kövess Twitteren:

    Kattints ide a követéshez!

    Kövess Facebookon:

    Utolsó kommentek

    Címkék

    2007 (1) adósságrendező hitel (1) adschool (1) adwords (2) ad contrarian (1) android (1) apple (1) ashton kutcher (1) atl (1) badár (1) bavaria (1) bbdo (1) bee cool (1) bicikli (1) bioptron (1) blog (5) bluetooth (3) bob hoffmann (1) boci boci tarka (1) bogusky (1) bp (1) budapest bank (2) bullshit (1) cadbury (1) cannes (1) célzás (1) cenzúra (1) chrispin porter (1) citylight (3) clear channel interact (1) clp (1) cnn (1) coca cola (1) coca cola light (1) dairy milk (1) david holmes (1) demokrácia (1) dízel (1) duffy (1) dugnám blog (1) ebay (1) electricity (1) emese (1) facebook (1) fairtrade (1) fesztivál (2) flashmob (1) fogyasztó (10) fogyasztói társadalom (1) g1 (1) galaxy (2) gerillamarketing (4) ginger (1) google (5) gyakornok (1) heineken (2) hello you (1) hibrid (1) hitel expressz (1) honda (1) iga (1) image váltás (1) imázs (1) im a mac (1) im a pc (1) influenzakommandó (1) inside adwords (1) insight (1) internet (4) iphone (2) kampány (1) karácsony (1) karaoke (1) kommunikáció (7) könyvtár (1) konzol (1) környezetvédelem (1) közösségi kommunikáció (2) közösségi közlemény (1) közösségi média (14) kreatív (1) laboratory ideas (1) let it shine (1) mac (1) made (1) márka (1) marketing (16) marketingkommunikáció (14) marketing interakció tervezés (1) matchbox (1) matrica (1) média (18) metál (1) mézes vilmos (1) microsoft (1) mobil (10) mobilmarketing (6) mobil marketing (3) mr t (1) mszp (1) mtv (1) nátha (1) népszavazás (1) netvibes (1) nhs (1) nivea (1) nordstrom (1) no thanx (1) ogilvy (1) online (15) online videó (4) on demand (1) óriásplakát (2) pc (2) philips (1) pioneer (1) pirate tv (1) platform (1) podcast (2) pos (1) pr (9) press release (1) prius (1) qr kód (1) recesszió (1) red bull (1) reform (1) reklám (38) reklámkonferencia (1) rosszfiú (1) sajtóközlemény (2) scam (1) smokefree (1) smr (1) snickers (1) social media (7) social media manager (2) social media release (1) social network (5) sofokleves (1) sör (1) southwest airline (1) szabadság (1) szakmai brekkek (1) szépség (1) sziget (2) szilvee (1) szőke (1) tcr (1) terminator (1) tömegkommunikáció (10) tömegmédia (1) törzsek (1) toyota (1) trysumer (1) tryvertising (1) tumblr (1) tv (2) twitter (9) t mobile (1) ügyfél (1) ügynökség (1) uk (2) upc (1) vállalat (2) válság (1) veeple (1) videó (5) video (1) videojáték (1) videomegosztó (1) vilmos (1) vírus (1) vlog (1) vlogging (1) vod (1) vodafone (1) vodcast (2) vodcasting (1) wave (1) web 2.0 (2) we buy any car (1) wom (1)

    Miért nincs mobilon WOM?

    2008.10.15. 05:00 Sofokles

    Épp most olvastam egyérdekes bejegyzést a Helsinki Információ-technológiai Intézet blogján, ami azt fejtegeti, hogy miért nincs mobilon Word of Mouth marketing, holott webes platformon ez mára már egy eléggé meghatározó buzz-worddé terebélyesedett.

    A postnak abban igaza van, hogy mivel a mobil egy személyes eszköz, és azon keresztül a közeli ismerőseimmel tartom a kapcsolatot, és ha tőlük kapok valamit, naná, hogy megnyitom. Tehát elméletileg a vírusjelenségek melegágya lehetne a mobil, de szintén a személyes jellegből fakadóan - ahogy a bejegyzés is kifejti - a hirdetők talán félnek a spam-jelenségtől, ami egyértelműen negatív színben tüntetné föl a márkát. Ez is igaz persze.

    De szerintem a legfőbb probléma magából a megközelítésből akad. Olyan, hogy WOM, kétségtelenül van, de olyan, hogy "mobilos WOM", ma már nem feltétlenül létezik. De induljunk az elejéről! Ha klasszikus "mobilos WOM-kampányt" akarok csinálni, akkor három mobilspecifikus csatornát használhatok: a bluetootht, az sms-t vagy az mms-t.

    Klasszikus mobilos csatornák

    1. SMS

    Kezdjük a legkorábbi, klasszikusnak mondható sms-sel. Ez az egyetlen olyan csatorna, amiben, ha elindítok egy üzenetet, az nagyon nehezen tud másik csatornára átterjedni. Az sms-t szeretik az emberek: egyszerű használni, nagyon hatékony kommunikációs forma, és viszonylag olcsó. Ha kapok valami érdekeset sms-ben, nagy lehet a hajlandóságom rá, hogy megosszam az ismerőseimmel. Más csatornára nehezen terjed át az információ a platform zártsága miatt: vagy továbbküldöm az sms-t vagy pedig fölhívok valakit, és szóban mondom el neki. Az utóbbi bonyolultabb, és pontatlanabb megoldás, tehát kézenfekvő, hogy az elsőt fogom választani. Így az üzenetek pontosan, egyszerűen és gyorsan tudnak terjedni sms-en keresztül mobilról-mobilra.

    2. MMS

    Ez az sms felturbózott, hanggal, képpel, videóval kibővített, "multimédiásított" változata. Kevésbé népszerű, mint az sms, de nagyjából ugyanazok a szabályok érvényesek erre is: könnyen, gyorsan, hatékonyan lehet továbbítani az információt, igaz drágábban, és itt már elterelődhet más csatornákra az üzenet, ami által torzulhat is. Képzeljük el, hogy kapok egy mms-t, amiben van egy szöveges rész, és mondjuk egy csatolt videó. Annak ellenére, hogy a szöveg és a videó együt alkot egy komplett, kommunikálni kívánt üzenetet, könnyen lehet, hogy én csak a videót fogom továbbítani bluetooth-on vagy esetleg ímélben. Itt máris információvesztés történhet, és az üzenetek is szétszóródhatnak mindenféle más csatornákra. Míg az előbbi egyértelműen hátrány, az utóbbi akár még előnyös is lehet, de mindenesetre itt már sokkal több tényezőre kell figyelnünk egy WOM-kampány készítésénél.

    3. Bluetooth

    A bluetooth az az eszköz, amivel könnyedén lehet szinte akármilyen fájlt kicserélni a mobilok között, de akár más mobileszközök vagy számítógépek között is. És itt már tényleg annyira sok a mobispecifikus csatornákról történő kilépés esélye, hogy innentől nyilvánvalóvá válik, hogy a "mobilos WOM" ma már szigorú értelemben véve nem létezik. És akkor még nem is beszéltünk a mobilinternetről...

    Mobilinternet

    A mai telefonok és a rohamosan terjedő mobilinternet korában egyre inkább elmosódnak a határok a mobil és az online kommunikáció között. Azáltal, hogy az internet beköltözik a mobiltelefonokba, nem csak az eredetileg "mobilos WOM-kampányként" indult kommunikációs hadjáratok terjedhetnek át az internetes közegbe, hanem a netes víruskampányok is a mobilokra. A két platform összemosódik, és kommunikációs szempontból gyakorlatilag eggyé válik.

    A szájmarketing mobilos szemszögből nézve egyre inkább egy platformfüggetlen dolog. Ha valami jó, annak megtalálja az ember a terjesztési módját, legyen az ímél, közösségi hálózatokon folyó párbeszédek, szóbeszéd, sms, mms, vagy bluetooth.

    Szólj hozzá!

    Címkék: marketing mobil mobil marketing wom reklám online bluetooth mobilmarketing

    A bejegyzés trackback címe:

    https://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr21714455

    Kommentek:

    A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

    Nincsenek hozzászólások.
    süti beállítások módosítása