Tegnap jelentette be a Google, hogy kicsit továbbcsiszolta a hirdetési rendszerét, és hozzáfogott egy új algorimtus teszteléséhez. Ennek lényege dióhéjban, hogy nem az adott weboldal szövege alapján céloz a rendszer mint eddig, hanem a felhasználó preferenciái alapján, amik a korábban meglátogatott weboldalak alapján próbál meghatározni a Google, illetve saját magunk is szerkeszthetjük a felhasználói fiókunkban ezeket az adatokat. Nem akarok a működésbe jobban belemenni, én inkább azon merengek most el, hogy mi is a relevancia, és eddig hogyan értelmeztük.
Az AdWords ugye az alapján próbál meg jelenleg releváns hirdetéseket egy adott látogató elé pakolni, hogy az éppen nézett weboldal szövegét elemezve az éppen adott tartalom kontextusába illő hirdetéseket jelenítet meg. Tehát ez egy tartalomhoz rendelt célzás.
Amit viszont most próbálgat a Google, az egy felhasználó preferenciáin és szokásain alapuló célzás, ami független a kontextustól. Úgy érzem, mintha kezdene kettészakadni a relevancia definíciója. De vajon melyik a jobb út? A tartalmi vagy a preferencia alapú célzás?
A tartalmi célzás mellett az szól, hogy ha egy adott látogató éppen egy adott weboldalt böngész, akkor nagy eséllyel olyan tartalmat fogyaszt, ami érdekli. Ennek megfelelően érdekelheti az adott oldal témájába vágó hirdetés is. Ez a legfőbb érv a tartalmi célzás mellett.
Viszont ez a felhasználó, ha elhagyja az oldalt, és egy teljesen más tartalmú lapra téved, attól még megmarad az érdeklődése a korábbi téma iránt. Ezt a tartalmi célzás nem tudja követni, a felhasználói azonosításon alapulú preferencia alapú célzás viszont igen. Magyarul engem az éppen böngészett tartalomtól függetlenül mindig olyan hirdetések fognak megtalálni, amik az érdeklődési körömbe tartoznak. Azonban ennek is megvan a maga hátránya. Amikor mondjuk éppen repülőjegyet akarok vásárolni, akkor nem biztos, hogy fölkelti az érdeklődésemet mondjuk a kedvenc zenekarom új albumáról szóló hirdetés, amit a preferencia alapú hirdetési rendszer abból szűrt le, hogy én gyakran látogatom az adott együttes honlapját.
Látható, hogy mindkét rendszernek megvan az előnye, a maga hátrányával együtt. A kérdés az, hogy melyik modellt tekintjük relevánsnak vagy relevánsabbnak. Egyértelműen nem lehet dönteni egyik között sem. Valószínűleg a következő évek nagy kérdése az lesz, hogy a célzott hirdetési algoritmusok megtalálják az egyensúlyt vagy a legelfogadhatóbb kompromisszumot a tartalmi és a preferencia alapú célzás között.
Utolsó kommentek