Az AdAge-en találtam egy cikket, amiben a szerző egy remek összegzést írt arról, hogy a közösségi média párbeszédteremtő képességének mik lehetnek a legjellemzőbb felhasználási módjai. Mikor a vállalatok túljutnak a "csináljunk egy Facebookot meg valami Twittert" szakaszon, és elkezdik hosszútávú stratégia mentén fölépíteni közösségi médiabeli jelenlétüket, akkor annak ötféle jellemző módja lehet a szerző szerint:
Felhasználói kezdeményezésre épülő platformok
A közös ezekben a platformokban, hogy a felhasználók jobbító szándékára, és az erre való hajlandóságára épít. A Pepsi RefreshEverything oldalán jelenlévő felhasználók különböző ötletekkel versenyeznek, amikkel jobbá tehetik saját környezetüket. A nyertest a közösség választja, a pénzt a cég adja. A Tide Loads of Hope kampányában a közösség tagjai különböző termékeket vásárolhatnak, amiknek az árából befolyt összeggel a Procter & Gamble olyan embereken segít, ahol a tiszta ruha problémát jelent.
Felhasználók ötleteiből merítő platformok
Ez angolul crowdsourcing és fogalmam sincs, hogyan lehetne magyarra lefordítani, de az a lényege, hogy rengeteg felhasználó bombázhatja ötleteivel az adott vállalatot, a felsővezetés pedig örülve az ingyen brainstormingnak, a legjobbakat megvalósítja. Az egyik legklasszikusabb példa, amikről többé kevésbé itthon is lehetett hallani, a MyStarbucksIdea.com, vagy a Lego Mindstormja a Dellnek pedig az Idea Stormja.
Kereskedelmi platformok
A közösségi média előnye, hogy közvetlen kapcsolatot lehet kiépíteni a fogyasztókkal, miért ne lehetne közvetlenül eladni is nekik? Ez a gondolat húzódik a kereskedelmi platformok mögött, amik a nagy webáruházaknak állítanak konkurenciát. A Procter & Gamble január közepén jelentette be, hogy teszteli új webáruházát, amit tavasszal készülnek élesíteni.
Felhasználói élmény-alapú platformok
Ez jelenleg talán a legelterjedtebb platform-típus. Közös bennük, hogy próbálják kiterjeszteni egy adott termék határait, a cégek hasznos tanácsokkal látják el a fogyasztókat, a tagok az élményeiket oszthatják meg másokkal, stb. A Nike Plus program keretén belül egy arra alkalmas eszközzel rögzíthetjük személyes futási adatainkat, azokat feltölthetjük az oldalra, elemezhetjük, összehasonlíthatjuk, és még millió lehetőségünk van játszani teljesítményünkkel. A Lufthansa folyamatosan kitwitteli, hogy éppen merre jár a repülőnk, a JetBlue pedig a felhasználókkal szavaztatja meg, hogy milyen legyen a következő repülőfarok-festésük.
Közösségi CRM platformok
Ez egy dinamikusan növekvő ágazat és legelterjedtebb formája a közösségi médiatérben működő ügyfélszolgálat, ami lehet akár Twitteren (BestBuy), akár Facebookon (Vodafone UK) keresztül. A felhasználók kitwittelhetik vagy beírhatják egy fórumba a problémájukat, amire külön közösségi médiára specializált ügyfélszolgálatosok fogják megtalálni a megoldásokat.
Ezek tehát a 2010 elején jelenlévő legfőbb közösségi média platform trendek. Érdeklődve várom további ötletek megjelenését, és persze minden ilyen jellegű kezdeményezés széleskörű elterjedését, mert közösségi média felhasználónak lenni jó, azon keresztül szeretve és gondozva lenni meg még jobb.
Utolsó kommentek