A Kreatív hozta a hírt, miszerint az MBT cipőmárka legújabb megbízását egy, a tenderre alakult miniteam, Faludi Gusztáv és Padányi Orsolya duettjének kreatív koncepciója nyerte el. Nem egy nagy ügynökség, hanem egy spontán alakult, kétfős csapat.
Azt hiszem ez egy olyan trendet vetít előre, ami egyre inkább körvonalazódni látszik. Egyrészt a nagy ügynökségek sorra veszítik el az ügyfeleiket az árspirál miatt (plusz recesszió persze), amit saját maguknak köszönhetnek egy évtized tartós munkájának gyümölcseként. A folyamatos egymás alá ígérgetés miatt elérkeztek egy olyan árszínvonalra, ami alá menve mínuszba billen a mérleg nyelve a már amúgy is minimálisra csökkentett és túlhajszolt céges infrastruktúra ellenére is. Nincs lejjebb.
Ezzel párhuzamosan az ügyfelek egy része egyre inkább reklámszakambernek érzi magát, és nem tartja szükségesnek egy ekkora méretű és ilyen költségekkel járó stratégiai tanácsadó csapat megfizetését. Nekik egy végrehajtó egységre van szükségük, amelyik időre képes a megadott instrukciók alapján ATL felületre (plusz banner) kreatívot gyártani. Igen, olyan ez, mint a gyár: az egyik oldalon bemegy az anyag, a másikon kijön a kész termék.
Harmadik jelenségként pedig ott van az a kevésbé újdonságként ható felismerés, hogy a digitalizációval meg a modern, csiribí "számítógépes programokkal" egy közepesen képzett grafikus is el tud sakkozni a layoutokkal, majd nyomdakésszé is tudja őket varázsolni. A hardver egyre olcsóbb, a szoftver egyre okosabb, (félig-meddig) szakképzett emberből meg egyre több van.
Ebben a környezetben talán nem véletlen, hogy ez a tender is így végződött. Talán ha az ügynökségek nem szartak volna éveken keresztül maguk alá a béka segge alatti árszínvonalat, az ehhez igazodó fizetéseket és a monoton, kihívások nélküli munkát kialakítva, és ezzel fű alatt fusizásra buzdítva a kreatívjaikat, párhuzamosan azzal, hogy lementek kutyába minden ügyfélnek, csak hogy megtartsák őket, akkor talán még lenne olyan partnerük, aki fizetne a minőségi reklámügynökségi szolgáltatásért, és nem csak végrehajtást akarna.
De mivel így alakult a helyzet, a piac polarizálódik: lesznek azok az ügyfelek és kicsi, pár fős ügynökségeik, akik gyártanak olcsón, és lesznek azok az ügyfelek és kicsi, kreatív, spontán projektvállalkozásaik, akik minőséget allítanak elő tisztességes fizetésért cserébe. Már csak azt kell megoldani, hogy a nagy, nehézkes, vízfejű, tohonya mammutokat ki fogja eltartani és miért.
Utolsó kommentek