Ez az, ami a legkevésbé sikerül manapság, ha reklámokról van szó. Az a baj, hogy a megrendelők nem képesek tovább látni a saját kampányaiknál. Mindenki egy adott terméket akar csak eladni, és nem a vállalatot. így a kampányok is kizárólag egy adott termékre készülnek: a kreatív ügynökség kidolgoz egy kreatív koncepciót, és azt használják egy kampányban. Aztán jön a következő termék, és arra megint kitalálnak valami újat. Az egész, ami összeköti az egyes reklámok sorozatát, az az arculat (mert az adott), de semmi több. Nincsen igazi kontextus, nincs meg egy imázs, nincs meg egy olyan, mindent összefogó egységes, hosszú távon működő eszme, küldetés, vagy akárhogyan is nevezzük (brand idea?), ami összekötné az egyes kampányokat, és bele foglalná egy felsőbbrendű rendszerbe, ami alapesetben a márka/vállalat eszméit, céljait hivatott képviselni.
Ettől esik szét a mindennapi kommunikáció, és egyszerűen a fogyasztó fejében nem marad meg a vállalat, maximum egy-egy reklám vagy az abban szereplő ajánlat. Alig van olyan markáns, tudatos kommunikáció manapság, amiről első ránézésre több ugrik be, mint egy konkrét ajánlat. Pedig ez nem csak a vevőnek, hanem a kommunikáló cégnek is megkönnyítené a dolgát. A vevő úgymond "megtanulja" a vállalatot, és így az hosszútávon beazonosíthatóvá válik számára. Megismeri az értékeit, céljait, egy egységes imázs alakul ki a fejében az adott cégről, amihez optimális esetben azonosulni tud, és érzelmi kötődés is kialakul. Az érzelmi kötődés pedig döntő manapság, mikor a termékek szinte alig térnek el egymástól. Az visz mindent, aki szerethetőbb. Innentől kezdve pedig nem szükséges magyarázni az előnyöket a vállalatok szempontjából.
Persze a vállalati imázs megteremtésére ott a PR. Igen ott a PR, ami elég sűrűn annyiból áll, hogy sajtóközleményeket küldözgetünk, meg sajtótájékoztatókat rendezünk, amiből aztán semmi olyan nem sül ki, amiből a közönség érzékelne valami hasznosat, valami olyat, ami neki szól. Amivel mondjuk valóban imázst lehetne teremteni.
Jó lenne, ha a vállalatok kicsit átgondolnák a hosszútávú célkitűzéseiket, majd aztán ha szépen pozícionálták magukat, és tudják, hogy mit akarnak üzenni magukról (nem, nem azt, hogy "most vedd meg", és hogy "most csak ennyibe kerül"), az összes kommunikációs tevékenységüket a meghatározott irányelveknek megfelelően szerveznék. Mert ami most van, az a fától az erdőt tipikus esete.
Hosszútávon gondolkozni...
2008.06.16. 23:11 Sofokles
Szólj hozzá!
Címkék: pr reklám imázs
A bejegyzés trackback címe:
https://sofokles.blog.hu/api/trackback/id/tr29524634
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek